Regionale omroepen en Kieskompas: Onafhankelijke stemhulp voor de regio

03-11-2023

De dertien regionale publieke omroepen en Kieskompas hebben voor de Tweede Kamerverkiezingen per regio een stemhulp ontwikkeld. Het Kieskompas voor de dertien regionale omroepen is vrijdag 3 november 2023 gelanceerd. Er zijn veel regionale onderwerpen waar Den Haag over gaat. De stemhulp speelt naast alle landelijke onderwerpen ook per provincie in op thema’s die daar spelen. De regionale stellingen zijn opgesteld door journalisten van de regionale omroepen.

Onafhankelijke stemhulp voor Tweede Kamerverkiezingen
Het Kieskompas krijgt in iedere provincie een eigen gezicht. De journalisten van de regionale omroep hebben de verkiezingsprogramma’s bekeken en de standpunten van de politieke partijen vergeleken. Op basis daarvan zijn twee stellingen bedacht, waar de partijen antwoord op hebben gegeven. En die antwoorden zijn weer door de journalisten gecheckt aan de hand van openbare bronnen en gevoerd beleid.

Regionale onderwerpen waar Den Haag over gaat
Kieskompas is een service voor het publiek van de dertien regionale omroepen. De verkiezingen voor de Tweede Kamer gaan deze keer ook over grote issues die spelen in de regio. Willem Blanken, directeur Kieskompas, over de samenwerking met de regionale publiek omroep: “Wat opvalt in de regionale stellingen is dat het vaak gaat om infrastructuur en bereikbaarheid. De Lelylijn tussen Lelystad en Groningen komt voorbij, stellingen over snelwegen bij Utrecht, Bodegraven en tussen Deil en Vught. Daarnaast komt Wierden aan bod, Tata Steel natuurlijk en drugscriminaliteit. Echte regionale issues dus, die voor veel mensen relevant zijn maar te regionaal voor landelijke stemhulpen. Dankzij de samenwerking met de regionale omroepen is het voor het eerst dat er een landelijk stemhulp is met aandacht voor regionale onderwerpen.”

Veel meer aandacht voor de regio
Sander van Barneveld, voorzitter van het overleg van hoofdredacteuren van de regionale publieke omroepen: “Mede door de opkomst van partijen als BBB en NSC zien we dat er veel meer aandacht voor de regio is dan bij vorige verkiezingen voor de Tweede Kamer. Tegelijkertijd wordt er in de campagnes weinig gesproken over regionale thema’s die burgers wel heel belangrijk vinden. Doordat we regionale stellingen toe hebben gevoegd aan het Kieskompas, hebben de partijen zich daar toch over uit moeten spreken. Kiezers kunnen nu zelf zien hoe de politiek erover denkt en dit meenemen in hun keuze in het stemhokje op 22 november.”

Ook stemhulp in eenvoudige taal
Omdat het Kieskompas voor iedereen toegankelijk moet zijn, is er ook een variant in simpele taal beschikbaar. Zogenoemde hulp en digitale avatar Steffie leest de stellingen voor en geeft uitleg bij ingewikkelde teksten.

Over de regionale publieke omroep
De regionale publieke omroepen brengen onderscheidende regionale journalistiek. De omroepen zien wat er in de regionale samenleving gebeurt, brengen nieuws, controleren de macht en dragen bij aan een sterkere verbondenheid in de regio. De omroepen zetten zich ervoor in om met hun publieke media-aanbod een groot en breed publiek te bereiken. In Nederland zijn dertien regionale omroepen. In de provincie Zuid-Holland zijn er twee en in elk van de andere provincies is er één. De regionale publieke omroepen zijn: Omrop Fryslân, RTV Noord, RTV Drenthe, RTV Oost, Omroep Gelderland, RTV Utrecht, Omroep Flevoland, NH, Omroep West, Rijnmond, Omroep Zeeland, Omroep Brabant en L1.

Over Kieskompas
Kieskompas brengt politieke en maatschappelijke opinies in beeld. Dat doet Kieskompas door online (en offline) kieshulpen in te zetten, gericht panelonderzoek uit te voeren en door events te organiseren. De bekendste tool is het Kieskompas, de meest betrouwbare stemhulp van Nederland. Daarmee informeert Kieskompas in de eerste plaats inwoners, maar genereert het ook heel veel data, waarmee wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan. Het Kieskompas speelt als stemhulp een belangrijke rol bij verkiezingen. Met onze Kieskompassen maken we verkiezingen inzichtelijk, laten we zien wat de belangrijkste politieke kwesties zijn en waar de verschillende partijen voor staan. En zo helpen we kiezers met het maken van een weloverwogen keuze. Met een hogere opkomst als een prettig bijeffect.

Sintvoorieder1: Record bij actie van Radio West en lokale omroepen

Nadat Den Haag FM al actievoerde voor Sintvoorieder1 werd de inzameling door Omroep West breder uitgerold naar meer lokale omroepen.

25 11 2023

Tweede Kamerverkiezingen bij regionale omroep: Iedere regio telt

Meer dan ooit telt iedere regio, ook voor politiek Den Haag. De regionale omroepen zetten bij Tweede Kamerverkiezingen het publiek centraal.

10 11 2023

RTV Oost presenteert: een nieuwe serie SPUNCK Podium

Inga Tjapkes ontvangt artiesten, kunstenaars, aanstormende talenten, theatermakers, schrijvers, cabaretiers, kunstenaars en andere cultuurmakers

06 10 2023