TV Oost brengt Open Monumentendagen de huiskamer in

10-09-2021

Duizenden monumenten in heel Nederland openen dit weekend gratis hun deuren voor publiek. De Open Monumentendagen staan in de gemeente Kampen in het teken van Mobiel Erfgoed. Er zijn dertig monumenten te bezichtigen. Dat kan ook vanuit huis. TV Oost zendt zondag 12 september om 14.00 uur deel twee van de Open Monumentendag film uit.

Sporen van vroeger
De film duurt neemt de kijker mee langs verdwenen en zichtbaar Mobiel Erfgoed in Kampen. Te zien is hoe mobiliteit is veranderd en hoe de sporen van vroeger nog altijd teruggevonden worden in het Kampen van nu. De film is gemaakt door Julius Media onder leiding van Herman Broers.

Prachtige beelden en geheime feiten
Historicus Theo van Mierlo vertelt van alles over de te bezoeken monumenten, aangevuld met geheime feiten door vrijwilligers van die monumenten en prachtige beelden van Julius Media. Tussendoor worden leuke, historisch tastbare feiten vertelt die in Kampen voor het oprapen liggen. Denk aan verdwenen stations, de Oudestraat als autoweg, de bruine vloot en nog veel meer. Ook wordt de start van de bouw van de historische Kadekraan Kampen gelanceerd.

Mobiel erfgoed in Kampen wordt zondag 12 september om 14.00 uur uitgezonden op TV Oost. De documentaire wordt om 16.00 uur herhaald en is online terug te kijken. De film is ook te zien Quintus en de Stadskazerne.