Sander van Barneveld: ‘Regionale journalistiek is belangrijker dan ooit’

13-04-2023

Zijn oom was discjockey bij Radio Veronica. De 15-jarige Sander mocht regelmatig mee naar de studio en daar werd zijn liefde voor de media geboren. Al wist hij wel direct dat hij graag wat meer inhoudelijk bezig wilde zijn. Op de School voor Journalistiek liep Sander stage bij de Wereldomroep en daar kreeg hij direct na zijn stage een contract aangeboden. Andere werkgevers volgden, waaronder RTL en RTV Utrecht. Sinds begin dit jaar is Sander van Barneveld twee dagen per week werkzaam als hoofdredacteur voor Bureau Regio; het samenwerkingsverband van de 13 regionale publieke omroepen en de NOS. De overige dagen is hij in touw als voorzitter van het HRO; het overlegorgaan van de hoofdredacteuren van de regionale omroepen.

‘Ik heb veel gedaan, maar mijn hart ligt toch bij de regio. Dat nieuws haal je zo dichtbij! Dat is tevens de kracht van de regionale journalistiek. We hebben de tijd momenteel natuurlijk wel mee. Denk aan stikstof, woningbouw… Besluiten hierover moeten straks veelal door de provincie genomen worden. Dat maakt de regionale journalistiek belangrijker dan ooit!’

Samenwerking
‘Aan de ene kant ben ik bij Bureau Regio verantwoordelijk voor de samenwerking van de regionale omroepen met de NOS en daarnaast ben ik voorzitter van het hoofdredacteurenoverleg van de 13 regionale omroepen. Dan kun je niet anders dan constateren dat zowel de samenwerking landelijk-regionaal als die tussen de regionale omroepen onderling uitstekend werkt. Daarin zijn de afgelopen jaren echt enorme stappen gemaakt. Door de samenwerking van lokale omroepen met de regionale omroep in hun provincie komt ook steeds vaker lokaal nieuws via Bureau Regio bij de NOS terecht.

‘Dat nieuws haal je zo dichtbij! Dat is tevens de kracht van de regionale journalistiek’

Tegel
Op 24 april is de uitreiking van de Tegel, de prijs voor de journalistiek. Tussen de drie genomineerden in de categorie regionale en lokale journalistiek zit dit jaar ook een regionale omroep. ‘Ik ben zeker niet bevooroordeeld’, laat Sander weten. ‘Alle genomineerden verdienen de prijs. Het verhaal uit het Algemeen Dagblad over een dakloze arbeidsmigrant spreekt me persoonlijk erg aan. Het komt weer zo dichtbij… Wat mij betreft echt bij uitstek goede regionale journalistiek!’

Foto: Vincent Jannink

Documentaire Bolta Zathe wint Gouden Regiohelden Award

De enthousiaste winnaars De documentaire Bolta Zathe van Omrop Fryslân wint de Gouden Regiohelden Award van 2023. Dit

11 04 2024

Nog een week te gaan; wie maken kans op een Regiohelden Award?

Er gaat in tijden van AI en fake news niets boven authentiek en betrouwbaar nieuws. Zo ook uit

04 04 2024

RTV Oost zet de streektaal in het zonnetje tijdens de Week van de Streek