Samenwerking drie Friese media met podcast over het kerkasiel van Rottevalle

23-12-2019

Omrop Fryslân, Leeuwarder Courant en Friesch Dagblad publiceren gezamenlijk de podcast ‘Duizend dagen’ over het kerkasiel in het Friese Rottevalle. De vijfdelige documentaire is gemaakt door de journalisten Wieberen Elverdink van de Leeuwarder Courant, Diane Romashuk van het Friesch Dagblad en Karen Bies van Omrop Fryslân. De podcast is een samenwerkingsproject van ‘Finster op Fryslân’, gesteund door de provincie Fryslân. ‘Duizend dagen’ is vanaf 24 december online te beluisteren.

Duizend dagen
De doopsgezinde kerk van Rottevalle biedt kerkasiel aan een uitgeprocedeerd gezin uit Syrië. De familie krijgt onderdak in de kleine consistorie. Vrijwilligers houden twee aan twee de wacht in de kerk, er ligt een preek klaar voor het geval de politie er een inval doet. De groep hulpverleners uit het dorp groeit uit tot meer dan honderd mensen. Het wordt een spannende en onzekere tijd voor de familie, want het verblijf in de kerk duurt uiteindelijk meer dan tweeënhalf jaar, bijna duizend dagen. Het langste kerkasiel ooit in Nederland. In oktober 1994, nu een kwart eeuw geleden, nemen de Rottevalsters met een kerkdienst afscheid van het gezin.

‘Mienskip’
De podcast ‘Duizend Dagen’ is het verhaal van het kerkasiel van Rottevalle en de kracht van een ‘mienskip’. In de vijfdelige documentaire-reeks komen vele betrokkenen aan het woord, zoals de vrijwilligers uit Rottevalle en een zoon van de Syrisch Orthodoxe familie. De journalisten hebben ook oud-staatssecretaris Aad Kosto opgezocht en met hem gesproken over het asielbeleid van begin jaren ‘90.

Online luisteren
De podcast is vanaf 24 december te beluisteren via de websites van de drie Friese media: Frieschdagblad.nl, LC.nl en Omropfryslan.nl en is ook te downloaden p de bekende podcast-apps en Spotify.

.