RTV Utrecht neemt publiek mee in de wereld van de wetenschap

02-03-2022

Vanaf zondag 6 maart zendt RTV Utrecht de zesdelige serie Het Gebeurt in Utrecht uit. In het programma wordt iedere week een aan de Universiteit Utrecht verbonden prominente wetenschapper geportretteerd. Ze geven een kijkje in hun bijzondere wereld. Want wat onderzoeken ze, wat hebben ze voor oplossingen voor de uitdagingen van deze tijd en wat drijft hen eigenlijk? De regionale omroep van de provincie Utrecht neemt het publiek mee in de wereld van de wetenschap in het programma Het Gebeurt in Utrecht!.

Daniela Salvatori
In de eerste aflevering een portret van hoogleraar Daniela. Haar liefde voor dieren kreeg ze als kind, en is nooit meer weggegaan. Nu werkt ze op de plek waar alle dierenartsen van Nederland worden opgeleid: de faculteit diergeneeskunde in Utrecht. Haar missie: een wereld zonder proefdieren, maar hoe geef je onderwijs aan toekomstige dierenartsen zonder proefdieren te gebruiken?
(aflevering 1, zondag 6 maart)

Wilfried van Sark
Wilfried is hoogleraar zonne-energie. Hij is ervan overtuigd dat zonne-energie de toekomst heeft en een grote bijdrage kan leveren om onze klimaatproblemen op te lossen. In deze aflevering neemt hij ons o.a. mee naar de Utrechtse wijk Lombok, waar auto’s worden gebruikt als batterij en naar Overvecht waar een flat is omgebouwd tot energiecentrale.
(aflevering 2, zondag 13 maart)

Merel Soons
Merel noemt zichzelf een detective die puzzels oplost. Ze wil de mysteries van de natuur oplossen en als hoogleraar ecologie doet ze veel onderzoek naar biodiversiteit. Ze neemt ons mee in haar wereld en laat zien wat stikstof met heide doet, hoe je een saaie beek tot leven brengt en laat ons Bioclive zien: een veelbelovend internationaal experiment naar klimaatverandering dat in Utrecht wordt uitgevoerd.
(aflevering 3, zondag 20 maart)

Roel Vermeulen
Deze week een portret van hoogleraar Roel. Hij onderzoekt hoe niet-genetische factoren van invloed zijn op onze gezondheid. Wat je eet, hoeveel je beweegt maar ook de luchtkwaliteit zijn enorm belangrijk. Hij legt onder andere uit hoe wij met snuffelfietsen luchtkwaliteit kunnen meten en wat we met die gegevens kunnen doen om zoveel mogelijk Utrechters een gezonde keuze te laten maken.
(aflevering 4, zondag 27 maart)

Karin Geuijen
Karin is docent aan de Universiteit Utrecht en geeft les op de faculteit bestuurskunde. Hoe los je maatschappelijke problemen op en wat kun je als overheid of organisatie daaraan bijdragen? Ze neemt ons in deze aflevering mee naar Plan Einstein, een uniek en internationaal geprezen concept om asielzoekers op te vangen in de Utrechtse wijk Oog in Al en laat ons zien hoe problemen als tekorten in de zorg zouden kunnen worden opgelost door de inzet van vluchtelingen.
(aflevering 5, zondag 3 april)

Aoju Che
Hoogleraar Aoju is taalwetenschapper. Taal is volgens haar een belangrijke levensbehoefte voor de ontwikkeling van ieder kind. Ze neemt ons mee naar het ziekenhuis waar ze onderzoek doet naar taalontwikkeling bij pasgeboren baby’s en ze neemt ons mee naar haar kippenhok. Want ook kippen communiceren en gebruiken taal!
(aflevering 6, zondag 10 april)

Het Gebeurt in Utrecht is vanaf zondag 6 maart zes weken te zien op RTV Utrecht. Het programma is mede mogelijk gemaakt door Universiteit Utrecht. De serie is vanaf 6 maart ook online te bekijken via de website en app van RTV Utrecht. Programma’s van de regionale omroep zijn ook (terug) te kijken bij NLZIET.