RTV Drenthe gaat intensief samenwerken met vier lokale omroepen

04-02-2021

De regionale omroep RTV Drenthe gaat het komende jaar intensief samenwerken met vier lokale omroepen. Vier journalisten gaan sinds 1 februari een jaar lang vanuit Emmen, Hoogeveen, Noordenveld en Meppel op zoek naar lokaal nieuws en bijzondere verhalen.

Samenwerking
In eerste instantie maken ze berichten voor de websites van de vier lokale omroepen, maar de bedoeling is dat de berichten ook bij RTV Drenthe worden geplaatst. Het gaat om omroep ZO!34 in Emmen, RTV Meppel, LOH (Lokale Omroep Hoogeveen) en Omroep Zulthe, die vanuit het Groningse Marum ook over Noordenveld bericht.

Kennisoverdracht
RTV Drenthe werkt al langer samen met lokale omroepen. Ieder jaar wordt er, in het kader van kennisoverdracht, een lokale omroepdag georganiseerd. Doordat er budget is vrijgemaakt, via de Subsidieregeling innovatie en samenwerking regionale omroepen, kunnen zeven regionale omroepen ook daadwerkelijk journalisten stationeren bij de lokale omroep.

Drentse samenleving
Hoofdredacteur/directeur Dink Binnendijk: “Dit geeft ons echt de kans om nog meer in de haarvaten van de Drentse samenleving door te dringen. Het is goed dat er een paar extra ogen en oren komen op deze centrale locaties, zodat we ons publiek nog beter kunnen voorzien van het nieuws uit onze provincie.”

Lokaal netwerk
Ook de lokale omroepen zien dit als een kans. De opzet is dat de nieuwe verslaggevers vooral voor de online kanalen van de lokale omroepen gaan werken. Voorzitter Hans Wolff van RTV Meppel: “Het is een unieke kans het eigen lokale netwerk en de nieuwsvoorziening te koppelen met de professionele inbreng van de regionale collega’s.” Voorzitter Jan Mastwijk van LOH is het met Wolff eens en voegt er nog aan toe: “Het moet er wel toe leiden dat structureel meer geld voor de regionale en lokale omroepen beschikbaar komt.”

Mathijs Renkema, Bastian van de Belt, Rien Kort en Wouter Westerveld gaan op zoek naar de verhalen uit alle straten en wijken in Emmen, Hoogeveen, Noordenveld en Meppel.