Regionale omroepen en Kieskompas lanceren stemhulp Provinciale Statenverkiezingen

13-02-2023

De regionale publieke omroepen zijn thuis in elke provincie. Journalisten van de dertien regionale omroepen staan op ooghoogte met het publiek, weten wat er speelt, blijven vragen stellen, doen gedegen onderzoek en verslaan het debat. Zo versterkt de regionale publieke omroep de democratie. Om deze taak bij de Provinciale Statenverkiezingen 2023 nog beter uit te voeren, wordt er met Kieskompas samengewerkt. De dertien regionale publieke omroepen en Kieskompas hebben per provincie een stemhulp ontwikkeld. Het Kieskompas wordt donderdag 16 februari 2023 gelanceerd en speelt per provincie in op thema’s die er spelen. De stellingen zijn opgesteld door journalisten van de regionale omroepen. Door de samenwerking is het voor het eerst dat er een volledig onafhankelijke stemhulp beschikbaar is tijdens de Provinciale Statenverkiezingen.

Voor elke provincie een eigen Kieskompas over thema’s die echt spelen in de regio

Publiek goed geïnformeerd naar de stembus
De dertien regionale publieke omroepen spelen tijdens de Provinciale Statenverkiezingen een belangrijke rol voor het publiek. Alle regionale omroepen besteden uitgebreid aandacht aan de verkiezingen op provinciaal niveau: Er zijn debatten, belangrijke thema’s worden uitgebreid belicht, de kiezers komen aan het woord en politici worden aan de tand gevoeld. De samenwerking met Kieskompas helpt de regionale omroep om het publiek nog beter voor te bereiden op de stemgang. Sander van Barneveld, voorzitter van het overleg van hoofdredacteuren van de regionale publieke omroepen, over Kieskompas: “Door alle maatschappelijke en bestuurlijke problemen is het voor de kiezer alleen maar ingewikkelder geworden om zijn of haar stem te bepalen. Het Kieskompas gaat daar bij helpen. De stellingen zijn opgesteld door journalisten van de dertien omroepen en gaan over thema’s die écht spelen in de afzonderlijke provincies. Zo is in Fryslân een belangrijk thema het winnen van gas in de Waddenzee, terwijl de verschraling van het openbaar vervoer juist in Zeeland de gemoederen bezig houdt. Elk Kieskompas is dus anders en dat zorgt ervoor dat kiezers hun mening goed kunnen vergelijken met die van de politieke partijen. En dat zorgt er hopelijk voor dat meer mensen op 15 maart goed geïnformeerd naar de stembus gaan.”

‘De stellingen zijn opgesteld door journalisten van de dertien omroepen en gaan over thema’s die écht spelen in de afzonderlijke provincies. Zo is in Fryslân een belangrijk thema het winnen van gas in de Waddenzee, terwijl de verschraling van het openbaar vervoer juist in Zeeland de gemoederen bezig houdt’

Volledig onafhankelijke stemhulp
Het Kieskompas speelt als stemhulp een belangrijke rol bij verkiezingen. Het maakt verkiezingen inzichtelijk, laat zien wat de belangrijkste politieke kwesties zijn en waar de verschillende partijen voor staan. En zo helpt Kieskompas kiezers met het maken van een weloverwogen keuze. Willem Blanken, directeur Kieskompas, over de samenwerking met de regionale publiek omroep: “Door de samenwerking met regionale omroepen hebben we een stemhulp kunnen maken zonder enige bemoeienis van politieke partijen. Voor het eerst is er een volledig onafhankelijke stemhulp beschikbaar tijdens de Provinciale Statenverkiezingen. Normaal zijn het politici waarmee we de stellingen samen maken, dit keer is dat gebeurd met journalisten van de dertien omroepen. Alle antwoorden van de politieke partijen zijn gecheckt aan de hand van openbare bronnen. Kiezers kunnen deze bronnen raadplegen en partijen hierop aanspreken. Door deze strenge controle levert Kieskompas betrouwbare informatie over de standpunten van partijen. Politiek opportunisme en sjoemelen met antwoorden is uitgesloten.”

Voor iedereen toegankelijk
De regionale publieke omroep wil er voor iedereen zijn. Met behulp van Steffie komt het Kieskompas daarom ook een in simpele taal beschikbaar. Sander van Barneveld: “Ik vind het echt fantastisch dat iedereen die het Kieskompas invult van Steffie gebruik kan maken. Hoewel we ons best hebben gedaan om de stellingen zo helder mogelijk op te schrijven, staan er toch nog genoeg moeilijke woorden in. Steffie kan ze op verzoek uitleggen en helpt ook het Kieskompas makkelijk te doorlopen. Daarmee wordt het voor veel meer mensen mogelijk om goed geïnformeerd een mening te vormen over zaken die in hun provincie spelen. En dat is ontzettend belangrijk want – laten we eerlijk zijn – politiek is al ingewikkeld genoeg.” Steffie zet zich iedere dag in om kwetsbare mensen te helpen in een wereld die steeds digitaler en ingewikkelder wordt.

Documentaire Bolta Zathe wint Gouden Regiohelden Award

De enthousiaste winnaars De documentaire Bolta Zathe van Omrop Fryslân wint de Gouden Regiohelden Award van 2023. Dit

11 04 2024

Nog een week te gaan; wie maken kans op een Regiohelden Award?

Er gaat in tijden van AI en fake news niets boven authentiek en betrouwbaar nieuws. Zo ook uit

04 04 2024

RTV Oost zet de streektaal in het zonnetje tijdens de Week van de Streek