Regionale omroep informeert en amuseert in de zomer

03-09-2019

De zomer staat bol van de evenementen. Van hippe festivals tot oeroude tradities. Voor de regionale omroep is de zomer nog meer een periode om op pad te gaan. Met de camera en de microfoon struinen door de provincie voor de mooiste zomerverhalen of live verslag via app en Facebook van sport en cultuur. De verslaggeving blijft niet ongemerkt, blijkt wel uit het aantal kijkers of het aantal bezoeken in de app.

TT Assen
Sport en traditie komen eind juni samen in Assen. RTV Drenthe geeft al jarenlang vol gas bij de TT Assen en al haar festiviteiten. De regionale omroep van Drenthe maakte live radio, verzorgde een liveblog en lanceerde met ‘Sjaan op de baan’ een speciale vlog. RTV Drenthe belicht op deze manier alle aspecten van de TT: Van bezoekers tot sporters en van de camping tot het circuit. Het zorgde mede voor een online record: 6,4 miljoen bezoeken. Op de dag van de TT zelf waren er maar liefst 338.403 bezoeken. De uittocht van al het TT-verkeer is ook ieder jaar weer een bijzondere happening. Ruim 35.000 mensen hebben naar de live-stream van de uittocht gekeken.

Vierdaagse en Zwarte Cross
Een tropenweek voor Omroep Gelderland. Niet alleen door de tropische tempraturen, maar ook door de verslaggeving, direct na elkaar, van de Nijmeegse Vierdaagse en de Zwarte Cross. De live-uitzending van de intocht van de Vierdaagse had een half miljoen kijkers. De beelden van Omroep Gelderland werden ook door TV Oost, NH, Omroep Brabant, TV Noord, TV Drenthe en TV West uitgezonden.
Ook de tv-uitzendingen van de Zwarte Cross zorgde voor een feestje. Er keken per dag gemiddeld 250.000 kijkers naar de regionale omroep van Gelderland voor de Zwarte Cross.

Elfstedenzwemtocht
Uniek was de zwemtocht van Maarten van der Weijden. Niet alleen door de ongekende sportprestatie en het enorme bedrag dat hij voor KWF heeft opgehaald, maar ook door de live registratie van Omrop Fryslân. De Elfstedenzwemtocht was live te volgen via radio, televisie, web en app. Niet alleen was er aandacht voor de sportieve prestatie, maar ook voor de enorme betrokkenheid van de Friezen, het prachtige Friese landschap en de bijzondere verhalen van het massaal toegestroomde publiek. De regionale omroep van Friesland verwelkomde online bezoekers uit meer dan 100 landen en op sommige momenten waren er 10.000 mensen tegelijk op de website. In totaal waren er 230.000 unieke bezoekers. Dat is 170% meer dan normaal. Ook de app had 30% meer unieke bezoekers dan normaal. Hoe sterk én relevant de berichtgeving van Omrop Fryslân tussen alle landelijke media-aandacht voor de Elfstedenzwemtocht was, bleek wel uit het feit dat de Friese hashtag #swim11 gedurende de zwemtocht volop trending was.

Afkoel TV
Een dikke knipoog kwam er uit Overijssel. Door de hittegolf kwam RTV Oost opnieuw met Afkoel TV; ijskoude beelden van een winters Overijssel om de hitte te bestrijden. En dat bleef niet onopgemerkt, niet alleen in Nederland, maar wereldwijd! The Washington Post schreef over Afkoel-TV, de Franse televisie gebruikte beelden als afsluiting van hun Journaal en ook de Japanse televisie meldde zich voor de rechten. In Duitsland en België verwezen verschillende kranten naar de regionale zender van Overijssel. Ook in eigen land trok Afkoel-TV (opnieuw) de aandacht, onder meer met een verwijzing op de site van de NOS en in het programma Editie NL van RTL4.

Sail op Scheveningen
Onderweg naar Sail op Scheveningen ging Erik Kooyman, verslaggever van Omroep West, mee op het zeilschip de Wylde Swan. Op het 100 jaar oude schip, dat vroeger als haringjager werd ingezet, maakte hij unieke beelden voor een Westdoc. De Wylde Swam was onderdeel van de Liberty Tall Ship Regatta 2019. De binnenkomst van de vloot was live te volgen op TV West en online. In totaal hebben bijna 250.000 kijkers, luisteraars en onlinebezoekers bereikt.

Van Pride tot Schuttersfeest
Alle andere regionale omroepen trokken er natuurlijk ook op uit. Zo was NH, de omroep voor de provincie Noord-Holland bij De Uitmarkt, de Amsterdam Pride en de Dam-tot-Damloop. Omroep Flevoland was voor de allereerste keer live bij de Indië-herdenking in Almere. L1 trok met Tour de L1mbourg door de provincie om vanaf de mooiste plekken van Limburg op geheel eigen wijze de (Limburgse) renners in de Tour de France te volgen en bracht het de traditie van het Oud Limburgs Schuttersfeest in alle facetten in beeld. Bij Radio M Utrecht toerde Jos van Heerden van 29 juli t/m 9 augustus door Midden-Nederland. Hij maakte live radio vanaf de Onze Lieve Vrouwentoren in Amersfoort, samen met glasblazers in Leerdam, op de Spakenburgse Dagen, vanaf campings en de leukste weekmarkten.

De rol van de regionale omroep als cultuurbewaker, om kijkers en luisteraars op de eerste rij te zetten bij evenementen en tradities een podium te geven is afgelopen zomer opnieuw onderstreept. Ook weten de regionale omroepen met nieuwe en originele concepten op televisie, radio en online veel mensen te informeren of te amuseren.