Provinciale Statenverkiezingen 2023: In elke provincie een Kieskompas

15-03-2023

De stellingen in de Kieskompassen zijn ontwikkeld in samenwerking met verslaggevers en journalisten van de regionale omroepen. Alle stellingen zijn voorgelegd aan de politieke partijen. Kieskompas vraagt de partijen om de stellingen te beantwoorden en deze antwoorden te verantwoorden met een bron. Als alle stellingen op een juiste manier zijn onderbouwd (dit wordt uitgebreid gecontroleerd), worden de partijen zichtbaar in het politieke landschap.

Het politieke landschap
Het politieke landschap is de resultaatpagina waar de bezoeker uitkomt als alle stellingen hebt beantwoord zijn. Het is een assenstelsel waar de positie zichtbaar is tussen alle politieke partijen. Het publiek kan zien welke partijen dicht bij hen in de buurt staan. Hier kunnen ze ook verder inzoomen op verschillen en overeenkomsten per beleidsterrein. Daarnaast kan per stelling de antwoorden bekeken worden, inclusief de bronnen die de partijen hebben gebruikt om hun antwoorden te onderbouwen.

YouTube video

Over de samenwerking met de regionale omroepen
De samenwerking tussen de dertien regionale omroepen en Kieskompas bij de Provinciale Statenverkiezingen van 2023 komt tot stand met steun van het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten. Hierdoor is het gelukt om voor het eerst in de geschiedenis in alle twaalf provincies een eigen, onafhankelijke Kieskompas aan te bieden. De door het Fonds BJP ondersteunde samenwerking biedt de regionale omroepen tevens de mogelijkheid om in aan de aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen intensief samen te werken. Daarbij gaat het om het maken van verdiepende verhalen en reportages over de eigen provincie. Dat gebeurt onder meer op grond van data die Kieskompas met grote regelmaat beschikbaar stelt aan de redacties van de regionale omroepen.

Foto: L1

Documentaire Bolta Zathe wint Gouden Regiohelden Award

De enthousiaste winnaars De documentaire Bolta Zathe van Omrop Fryslân wint de Gouden Regiohelden Award van 2023. Dit

11 04 2024

Nog een week te gaan; wie maken kans op een Regiohelden Award?

Er gaat in tijden van AI en fake news niets boven authentiek en betrouwbaar nieuws. Zo ook uit

04 04 2024

RTV Oost zet de streektaal in het zonnetje tijdens de Week van de Streek