Podcast over het leven van Harry Muskee bij RTV Drenthe

01-09-2021

Afgelopen juni zou Harry Muskee 80 jaar zijn geworden en eind deze maand is het alweer 10 jaar geleden dat hij overleed. Harry Muskee, zanger en frontman van de legendarische bluesband Cuby + Blizzards. Muskee is er dan al een tijdje niet meer, maar eigenlijk is hij nog springlevend. In de nieuwe RTV Drenthe-podcast HARRY duikt journalist Roy van Gool in het leven van Harry Muskee.

Dichtbij
In de serie spreekt Roy van Gool met mensen die Muskee van dichtbij hebben meegemaakt. De journalist van RTV Drenthe gaat in gesprek met onder anderen oud-bandleden als Erwin Java, Hans la Faille en Hans Waterman en voormalig manager Johan Derksen. Verder komen ook vrienden als Rudy Leukfeldt aan het woord en praat Van Gool met Muskees vrouw Douwien Oosterhof.

Roy van Gool interviewt Rudy Leukfeldt (foto: Familie Leukfeldt)

Rafelrandjes
De podcast geeft een mooi beeld van het leven van Harry Muskee. Hoe ontwikkelde hij zich als muzikant? Was hij echt zo’n einzelgänger die teruggetrokken in die boerderij in Grolloo leefde? En natuurlijk komt ook zijn soms moeilijke persoonlijkheid aan bod. “Want die kant had Muskee ook zeker”, vertelt podcastmaker Roy van Gool. “Volgens oud-Blizzard Hans Waterman ergerden de bandleden zich soms aan de ‘Grollen uit Grolloo’, zoals ze die nukken noemden. En voormalig manager Johan Derksen moest een tijdje van alles voor hem regelen, ook drugs.”

Vriendschap
Er zijn ook genoeg mooie verhalen, over vriendschappen die heel diep gingen. “Rudy Leukfeldt trok tientallen jaren met Muskee op. En niemand speelde zolang met hem samen in een band als Erwin Java. In de 25 jaar dat zij samen speelden, werden ze ‘broers’ voor elkaar. Ook tien jaar na Muskee’s dood is het gemis er bij hen nog steeds.” Volgens Van Gool laat de podcastserie goed horen wat de nalatenschap van Muskee is. “Tien jaar na zijn dood praten we namelijk nog steeds over hem en worden er zijn er nog altijd nieuwe initiatieven ter ere van Muskee.”

On demand
De eerste aflevering van podcast HARRY is vanaf zondag 5 september te beluisteren in het Radio Drenthe-programma Drenthe Toen, maar natuurlijk ook on-demand als podcast. De weken erna volgen nog meer afleveringen.