Omroep Brabant start intensieve samenwerking met lokale omroepen

06-04-2021

Om de nieuwsvoorziening in de provincie Brabant nog beter te maken, is Omroep Brabant een intensieve samenwerking met een aantal lokale omroepen begonnen. Sinds vorige week zitten er redacteuren van Omroep Brabant bij een aantal lokale omroepen die het nieuws uit dorpen en steden in Brabant beter gaan verslaan. Bij de lokale omroep ZuidWestTV (Bergen op Zoom, Roosendaal en Woensdrecht) en Studio 040 (Eindhoven, Geldrop-Mierlo) zijn redacteuren geplaatst.

Nog fijnmaziger nieuwsnetwerk
Henk Lemckert, directeur van Omroep Brabant, verwacht met de samenwerking met lokale omroepen meer aandacht voor het kleinere nieuws: “We krijgen een nog fijnmaziger nieuwsnetwerk in onze provincie met meer aandacht voor het kleinere nieuws uit gebieden waar we nu te weinig komen.” Inmiddels zijn er bij de lokale omroep ZuidWestTV (Bergen op Zoom, Roosendaal en Woensdrecht) en Studio 040 (Eindhoven, Geldrop-Mierlo) redacteuren geplaatst. Deze richten zich op het nieuws in de plaatsen rondom beide omroepen. “Hierdoor versterkt Omroep Brabant de positie van de samenwerkende lokale omroepen, maar krijgt de regionale omroep ook veel nieuws terug,” aldus Lemckert.

Samenwerking NOS, Omroep Brabant en lokale omroepen
Binnenkort breidt de omroep de samenwerking met lokale omroepen nog verder uit. Per 1 mei worden nog eens 5 journalisten, door de NOS, bij diverse lokale omroepen in Brabant gestationeerd. Vanwege de intensieve samenwerking tussen de NOS, Omroep Brabant en de lokale omroepen, zorgt ook dit voor een verdere versterking van de lokale journalistiek. Lemckert: “We werken op basis van gelijkheid en grote openheid met elkaar samen en wisselen ons nieuws uit. Alleen dan kun je elkaar echt versterken.”