Omroep West luistert naar gebruikers: Niet stoppen maar investeren in Teletekst

26-08-2022

Naar aanleiding van reacties van gebruikers over het voornemen te stoppen met de Teletekstpagina’s achter het kanaal van TV West, heeft de regionale Omroep West het besluit genomen alsnog niet te stoppen met deze dienst, maar hier juist in te gaan investeren.

Reacties gebruikers
Enkele weken geleden maakte Omroep West via een bericht kenbaar te overwegen te stoppen met het beschikbaar maken van de Teletekstpagina’s achter het kanaal van TV West. Naar aanleiding van dit bericht namen gebruikers direct actie om aan Omroep West te laten weten het hier niet eens mee te zijn. Er kwamen ruim 1.000 reacties binnen, die allemaal door Hoofdredacteur Henk Ruijl zijn gelezen. Ruijl: “Natuurlijk weet je dat er reacties gaan komen als je zoiets voornemens bent, maar dat het er zoveel waren had ik niet kunnen voorzien. Via mail, telefoon en post kwamen verhalen tot ons waaruit blijkt dat Teletekst voor vele mensen een belangrijke rol speelt in hun dagelijkse leven en bij anderen nog het enige venster blijkt op de wereld.” Het bereik van Teletekst was altijd onduidelijk. “Helaas is het technisch voor ons onmogelijk te meten hoe onze Teletekstpagina’s worden gelezen. Anders dan bij tv, radio en online, heb je als omroep geen idee in hoeverre het wordt gebruikt. Juist nu ga je er snel vanuit dat Teletekst niet meer relevant is, doordat web en app veel meer is ingeburgerd. Maar dat blijkt voor een grote groep mensen toch anders te zijn”, zegt Henk Ruijl.

Henk Ruijl publiceerde zaterdag 27 augustus dit hoofdredactioneel commentaar over Teletekst.

Investeren in Teletekst
De vele reacties van gebruikers en –namens hen- hun buren, kinderen en kleinkinderen en de argumenten om vooral niet te stoppen met Teletekst werden gehoord door Omroep West. Daarnaast bleek dat ook veel gebruikers eigenlijk vonden dat de omroep niet moest stoppen, maar juist zijn best moest doen om de informatiepagina’s nog actueler te maken en de nieuwsvoorziening juist moest gaan verbeteren. Ruijl: “We hebben als omroep het besluit genomen in deze tijd van website, app, Instagram, Tiktok en ga zo maar verder, juist ook te gaan investeren in Teletekst. Onze gebruikers hebben ons overtuigd! Niet iedereen is tenslotte zo handig met online media en daarvoor is Teletekst een goed alternatief. Als regionale publieke omroep zijn wij er voor iedereen. En daarom verdient Teletekst nog steeds de volle aandacht naast onze andere kanalen. Meer nog dan we de laatste jaren deden. Als redactie zijn we ervan overtuigd geraakt dat wij ook via Teletekst heel veel mensen nog altijd kunnen bereiken en we gaan dat zo actueel mogelijk doen, beter dan we deden.”

“Als regionale publieke omroep zijn wij er voor iedereen. En daarom verdient Teletekst nog steeds de volle aandacht naast onze andere kanalen.”

Primaire nieuwsbron
Ook ouderenbond ANBO is positief over het besluit. Hoofdredacteur ANBO Media Jurriën Beerda: “Wij vinden de beslissing van Omroep West om niet te stoppen met Teletekst een positieve ontwikkeling. Niet zozeer omdat het altijd slecht is als zaken verdwijnen, maar vooral omdat de omroep aan hun achterban heeft gevraagd wat ze er van vinden vóórdat de stekker eruit werd getrokken. En een groot deel van de achterban gaf aan Teletekst de gebruiken als primaire nieuwsbron. Twee jaar geleden bestond Teletekst 40 jaar, wie weet kunnen we in 2030 de 50e verjaardag vieren.

RTV Oost zet de streektaal in het zonnetje tijdens de Week van de Streek

Van 10 t/m 17 maart is het de ‘Week van de Streek’ bij RTV Oost en besteedt de

07 03 2024

Dorothy Oosting volgt Overijsselaars die een dierbare hebben verloren

Vanaf januari is bij RTV Oost ‘Rouw op je dak’ te zien met verhalen van Overijsselaars die een dierbare hebben verloren.

28 12 2023

Omroep Flevoland start 2024 met vernieuwde radioprogrammering

Radioprogramma’s krijgen een nieuw jasje, een nieuwe programmanaam én er is ruimte voor meer muziek.

19 12 2023