Omroep Flevoland duikt de geschiedenis van de polder in

01-07-2021

Vanaf dit weekend komt Omroep Flevoland met een nieuw geschiedenisprogramma: ‘Tot op de Bodem’. Het leven op een zeebodem lijkt inmiddels heel normaal, maar hoe is dat zo gekomen? In de speels ingestoken serie rijden verslaggevers Jaap van den Biesen en Marvin Hop door de polder en duiken in de geschiedenis van Flevoland. Ze onderzoeken waarom dingen zijn zoals ze zijn, juist in een provincie waar over bijna elke centimeter is nagedacht.

Polderpioniers
In de achtdelige serie reist de regionale omroep van Flevoland door het verleden van de jonge provincie. De verslaggevers spreken met polderpioniers van het eerste uur en Flevolandse ervaringsdeskundigen. Bijzondere archiefbeelden brengen het verleden tot leven. Unieke drone-opnames tonen het Flevoland anno 2021.

Poldermobiel
Elke aflevering gaat over een ander stukje Flevoland. Het tweetal journalisten doorkruist de provincie met een Land Rover uit 1973 die beschikbaar werd gesteld door het Mechanisch Erfgoed Centrum Dronten. De Rijksdienst van de IJsselmeerpolders gebruikte deze wagens om de moeilijk net aangelegde en dus begaanbare polder te doorkruisen. Van den Biesen en Hop doen dat nu in deze ‘poldermobiel’ dunnetjes over. Ze rijden onder andere door de geschiedenis van Nagele, langs de weer-water-wording van het Weerwater in Almere, de overlevingsmentaliteit van de Urker vissers en ze nemen een kijkje achter de schermen van Flevoland als filmprovincie: ‘Polderwood’.

Verleden, heden en toekomst
Iedere aflevering komen drie inwoners aan het woord die elk hun verhaal vertellen: over het verleden, heden en de toekomst. Juist omdat de geschiedenis van Flevoland nog zo jong is levert dat veel verhalen op uit eerste hand. Zo legt Gerrie de Hamer uit hoe hij destijds hielp bij de aanleg van het Weerwater. En ‘pre-pionier’ Bob Flobbe vertelt hoe hij als kind de Knardijk aangelegd zag worden. Ook bezoeken de verslaggevers van Omroep Flevoland samen met acteur Rob van Hulst de opnamelocaties van de tv-serie ‘Medisch Centrum West’ in ziekenhuis St Jansdal in Lelystad. Deze blikken op het verleden worden actueel als Urker Klaas Post de verslaggevers meeneemt in de Hollywoodproducties waar hij aan werkt. Veehouder Rimmer Visser vertelt over een nieuw initiatief op de Knardijk. En Odette Breijinck laat zien hoe het Weerwater blijft veranderen.

Televisie, online en radio
De serie ‘Tot op de bodem’ is tussen 3 juli en 21 augustus elke zaterdag en zondag te zien op televisie bij Omroep Flevoland. De eerste uitzending gaat over Nagele: het dorp van de toekomst. Deze is ook te zien op het Youtube-kanaal van Omroep Flevoland. Ook op Facebook en Instagram besteedt de regionale omroep aandacht aan de serie. Elke vrijdagmiddag blikken de verslaggevers vooruit op de radio.