Winnaars NL Awards

27-03-2019

Gouden NL Award voor Omroep Babant

Vandaag zijn voor de zeventiende keer de NL Awards uitgereikt, de onderscheidingen voor de beste producties van de regionale omroepen. Zes regionale omroepen vallen in de prijzen: Omroep Brabant, Omrop Fryslân, RTV Noord, Omroep Gelderland, Omroep Zeeland en RTV Utrecht. De categorie-overstijgende Gouden NL Award gaat naar Omroep Brabant, voor hun diepgravende onderzoek naar zelfmoordpoeder dat vrij verkrijgbaar is op internet.

‘Hier hoort de omroep voor te staan’
Omroep Brabant dook in het verhaal van de 19-jarige Ximena Knol, die zich van het leven beroofde met hulp van een middel dat werd gepromoot op de website van de Coöperatie Laatste Wil. Van verschillende kanten en via meerdere kanalen wordt op vasthoudende wijze onderzoek gedaan. De geheime opnames, undercover gemaakt, vormen een spannende toevoeging. Mede dankzij Omroep Brabant komt het onderwerp op de agenda van de politiek. De jury is lovend over de zakelijke toon in de uitzending, niet belust op sensatie, maar op informatie. ‘Hier hoort de omroep voor te staan’, aldus het juryrapport. De uitzending werd gemaakt door Karlijn Houterman, die vorig jaar al een NL Award in de wacht sleepte in de categorie Jong Talent. Recentelijk heeft ze de overstap gemaakt van Omroep Brabant naar RTL Nieuws. Aan de Gouden NL Award is een geldprijs van € 2500,- verbonden.

De winnaars van de NL Awards 2018 per categorie:
EIGEN NIEUWS: Omroep Brabant – Zelfmoordpoeder
BESTE TV-PROGRAMMA: Omroep Gelderland – Ridders van Gelre en ons Verloren Hertogdom
BESTE RADIOPROGRAMMA: Omrop Fryslân – Buro de Vries: Marc werd Manon
BESTE ONLINE PROJECT: RTV Noord – Facebook-groepen
DOCUMENTAIRE: Omroep Zeeland – Van verlies kun je niet betalen
JONG TALENT: Anita Sara Nederlof (RTV Utrecht)
GOUDEN NL AWARD: Omroep Brabant – Zelfmoordpoeder

‘Gewoon je werk doen’
Volgens juryvoorzitter Rein Tolsma voldeden alle genomineerden aan de gestelde criteria: goed gemaakt, onderscheidend in kwaliteit en creativiteit, met regionale relevantie en impact, journalistiek en informatief en bijzonder van vormgeving. “Maar met name de zoektocht naar de Gouden NL Award bracht ons bij de kerntaak van de regionale omroep anno 2019: een relevante rol te vervullen in de regionale nieuwsvoorziening”, aldus Tolsma. “Dat kan niet zonder eigen nieuws, zelf opgespitte feiten die vaak de vrucht zijn van doorzettingsvermogen en ambitie en van gewoon je werk doen.”