Muziekfestivals uit de regio te zien bij RTV Utrecht

18-08-2021

Op zondag 22 augustus 10.00 uur start bij RTV Utrecht het nieuwe muziekprogramma Zondagochtendconcert. In het programma krijgt de kijker een diversiteit aan concertregistraties van muziekfestivals uit de regio te zien. Het Utrechtse Festival Oude Muziek verzorgt de eerste zes uitzendingen van Zondagochtendconcert bij de regionale omroep voor de stad en provincie Utrecht.

Josquin in Spanje
Vlaamse en Spaanse muziekkapellen tekenden voor de muziek aan het hof van Karel V en Filips II. Maar hoe zou Josquin geklonken hebben in de Spaanse traditie, met zangers verdubbeld door blaasinstrumenten? En hoe klonk daarnaast de lokale, Spaanse muziek van Guerrero, Josquins bewonderaar? Música Temprana, met een capilla (zangers) en ministriles altos (blazers), plaatst Josquin naast Morales en Guerrero.

Josquin in Spanje: Missa Hercules Dux Ferrariæ door Música Temprana onder leiding van Adrián Rodríguez Van der Spoel.

Porpora
In de loop van de muziekgeschiedenis heeft Napels talloze van zijn zonen uitgezonden om de wereld te veroveren. Barokmonument Nicola Porpora behoort ongetwijfeld tot de meest succesvolle onder hen, met een carrière die hem langs Rome, Venetië, Wenen, Dresden en Londen voerde. Met cantates, operafragmenten en instrumentaal werk portretteert het Belgische ensemble Capriola di Gioia deze ondernemende Napolitaan.

Porpora: Napolitaan & kosmopoliet door Capriola di Gioia onder leiding van Bart Naessens en Amaryllis Dieltiens.

De eerste zes afleveringen van Zondagochtendconcert zijn tot stand gekomen in samenwerking met Festival Oude Muziek. Het programma is vanaf zondag 22 augustus 10.00 uur wekelijks te zien op RTV Utrecht.