Mijlpaal: Één miljard views voor gifjes van Omrop Fryslân

18-08-2022

Gifjes met populaire Friese uitspraken als ‘Koe minder’ en ‘Opsokkebalje’ gaan de wereld over. Omrop Fryslân-redacteur Lars Hoekstra is trots op het succes van zijn korte filmpjes. “Eén miljard views, dat is echt een groot succes!” In het snel veranderende medialandschap wil ook Omrop Fryslân het publiek op alle mogelijke manieren bereiken. Bijdragen van de omroep zijn al langer te vinden op Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en TikTok, maar het succes van de gifjes overtreft alles. Giphy is geen sociaal media kanaal, maar het kan wel gebruikt worden op social media.

Mijlpaal: 1 miljard Friese gifjes
In het begin waren er alleen maar Engelstalige gifjes te vinden waren, dus vond Omrop Fryslân het hoog tijd voor Friese varianten. Ondertussen zijn er al zo’n 1.200 Friese gifjes online te vinden via Giphy. “Ze worden massaal gedeeld”, zegt hoofdredacteur Ingrid Spijkers. Gifjes zijn de afgelopen jaren erg populair geworden. Naast een groei in het gebruik van emoji’s, worden ook gifjes meer gebruikt. “Mensen willen zich graag uiten en hoe kun je emoties beter weergeven dan met gifjes? Want een gifje zegt meer dan duizend woorden”, aldus Lars Hoekstra.

Digitaal verkeer
In 2007 maakte Hoekstra zijn eerste gifjes, waarbij hij de internettrends van die tijd vertaalde naar gifjes. Natuurlijk op zijn Fries. Deze basis gebruikt hij nog steeds, omdat de teksten heel duidelijk te lezen zijn. Hoekstra begrijpt heel goed waarom de korte filmpjes zo populair zijn. “Omdat een gifje aangeeft hoe je je voelt, is het ideaal voor op WhatsApp of ander digitaal verkeer. Vaak schiet mij iets te binnen en dan moet ik snel een gifje maken, want anders vergeet ik dat weer.”

Groot succes
Maar dat zijn gifjes zo populair zouden worden, had ook Hoekstra niet verwacht. “Eén miljard views, dat is echt een groot succes.” Op de fiets naar het werk krijgt hij vaak een idee. “Vaak schiet mij iets te binnen en dan moet ik snel een gifje maken, want anders vergeet ik dat weer.”

Laagdrempelig en actueel
Hoofdredacteur Ingrid Spijkers vindt het heel belangrijk dat alle verschillende doelgroepen goed bediend worden. “We hebben hier een club met mensen die er zó’n goed gevoel voor hebben. Daarmee bereiken we heel veel jongeren die anders misschien minder snel bij Omrop Fryslân zouden komen.” De gifjes zijn niet alleen maar grappig. “We steunen op een heel leuke en toegankelijke manier de Friese cultuur en taal, en we proberen dat vaak met een actuele insteek te doen.”

Stimulans voor Friese taal
Het succes van de gifjes betekent ook een grote stimulans voor de Friese taal. Wie bedenkt dat Fryslân 650.000 inwoners telt, realiseert zich dat 1 miljard views een enorm bereik en impact betekenen. “Het hoge aantal views laat zien dat het Fries een levendige taal is en dat het veel wordt gebruikt”, zegt Lysbeth Jongbloed, die vorig jaar gepromoveerd is op het gebruik van het Fries op sociale media.

Fries soundboard
En het einde is nog niet in zicht, denkt Lars Hoekstra. “Giphy staat niet stil en wij ook niet. Ze willen ook meer met audio doen, dus wie weet krijgen wij dan in de toekomst toch weer een soort Fries

Friese identiteit
Uit het onderzoek van Jongbloed blijkt dat een Friese actie ook een Friese reactie oplevert. “Als mensen Fries zien, gebruiken ze het zelf ook sneller. Zelfs korte kreten als ‘jawis’ zijn een uiting van je Friese identiteit. Daar ben je trots op en dat wil je laten zien. Door een Friese gif te gebruiken, geef je ook aan dat een ander Fries tegen je kan praten.” Jongbloed gebruikt ze zelf ook. “Ik stuur ze ook wel naar mijn vader en moeder. Het is voor jong en oud.”

Auteur: Regionale Publieke Omroep

Gerelateerde berichten

Het boek Jongen van Kotte vertelt over regionale omroeppionier Henny Everts

Op vrijdag 2 oktober 1992 staat Henny Everts aan de wieg van de eerste regionale televisie-uitzending in Nederland.

15 09 2022

Nieuwsapps steeds populairder, ook regionale media scoren hoog

Buiten de Randstad doen regionale media het erg goed: De bekendheid van de regionale media is er groot.

12 09 2022

Onderzoek PersVeilig: Vul de enquête in.

Doel is om inzicht te krijgen in de mate waarin vrouwelijke journalisten te maken krijgen met agressie en bedreiging en de impact hiervan.

06 09 2022