L1 doet met Tour de L1mbourg 21 Limburgse gemeenten aan

22-06-2021

Na maanden van lockdown en coronabeperkingen, gaat de regionale omroep L1 drie weken lang provincie Limburg in. Het wielerprogramma Tour de L1mbourg staat zo symbool voor een nieuwe start. L1 gebruikt de Ronde van Frankrijk als centrale anker in het programma. Het programma doet 21 Limburgse wielergemeenten aan. Tour de L1mbourg trekt door de provincie van zaterdag 26 juni tot en met zondag 18 juli. Het wordt dagelijks live uitgezonden op L1 TV en de website van de regionale omroep van Limburg.

Veerkracht
In de zesde editie van Tour de L1mbourg is dit jaar ook nadrukkelijk aandacht voor de Limburgse veerkracht na corona. “Een aantal wielrenners, zoals Belle de Gast, heeft dit jaar zonder koersen in de zorg gewerkt, geholpen in crisistijd. Dat gevoel nemen we mee. Het wielrennen is bij uitstek de sport van vallen en opstaan, van tegenslag en weer terug knokken. Geen atleet met zoveel veerkracht als de fietser, zoals we afgelopen jaar weer hebben gezien. Jongens als Wout Poels, Remco Evenepoel of Stig Broeckx zijn echt inspirerende voorbeelden. Daarvoor maken we graag ruimte in Tour de L1mbourg dit jaar”, zo vertelt presentator Maurice de Heus, die voormalig Tour-renner Gert Jakobs weer dagelijks aan zijn zijde weet.

‘Pas nu merk je hoe belangrijk het is om samen te komen, om samen die sportzomer te beleven. In Tour de L1mbourg koesteren we dat sentiment dit jaar.’

Gele trui
“Natuurlijk hopen we dat Frans Maassen eindelijk die gele trui naar de Champs Elysees brengt. Grote coryfeeën schuiven aan in 21 Limburgse wielergemeenten, waaronder Jan Janssen, Johan van der Velde, Erik Breukink en Michael Boogerd. Maar we spreken in het programma natuurlijk ook over de Olympische Spelen van Tom Dumoulin en zijn Olympische tijdrit”, aldus Lida Huver, hoofd programmazaken van L1.

Tourcircus
Verslaggever Maurice Jessen hoopt in Frankrijk weer op eenzelfde stunt als twee jaar geleden, toen Mike Teunissen onverwacht het geel pakte. Samen met cameraman Tom Reinders brengt hij het Tourcircus in de huiskamer. “We zijn blij dat Mike Teunissen er weer bij is, en we volgen natuurlijk Wout Poels op de voet. Maar ook de vele Limburgers die weer naar Frankrijk komen. Want ook dat zorgt voor een gevoel van bevrijding. Eindelijk kan het weer”, zo vertelt Maurice Jessen.

Wielergemeenten
Tour de L1mbourg doet 21 Limburgse wielergemeenten aan. Dagelijks is er aandacht voor de fietsroutes in de omgeving. “Dat sluit goed aan bij de ambitie om kijkers kennis te laten maken met andere routes dan de Cauberg of de Keutenberg. Ook dat bleek geen overbodige luxe dit coronajaar. Limburg heeft zo veel fantastisch mooie gebieden om te fietsen. Maar je moet het wel weten. En dan helpt kijken naar Tour de L1mbourg”, zo zegt Lida Huver.

Route Regio
L1 Radio maakt zich ook klaar voor een bijzondere Tour. Limburg staat bekend om het rijke verenigingsleven. Gemeenschappen krijgen schwung door al die mensen die hun vrije uurtjes steken in samen muziek maken, sporten, carnaval vieren of het organiseren van allerlei activiteiten. Op L1 Radio gaan Ruud Kleinen en Rian Moonen op bezoek bij verenigingen in de Tour de L1mbourg-gemeenten. Ze vieren jubilea, praten over bijzondere prestaties en horen mooie anekdotes.

YouTube video

Nieuwe start
Tour de L1mbourg trekt door de provincie van zaterdag 26 juni tot en met zondag 18 juli. Het programma wordt dagelijks live uitgezonden op L1 TV van 18:30 – 19:15 uur, met een herhaling om 20:30 en 22:30 uur (en de volgende dag om 13:30 en 15:15). Alle uitzendingen zijn ook te zien via L1.nl/TDL. Hier vind je ook meer informatie over het programma, waaronder de verschillende gemeentes waar het programma wordt opgenomen.