L1, de oudste regionale omroep, opent jubileumjaar

21-12-2020

L1 opent 24 december zijn jubileumjaar. Het is die dag namelijk precies 75 jaar geleden dat Limburg als eerste provincie een regionale omroep kreeg, toen nog alleen radio. Met de onthulling van een herinneringstegel voor het L1-gebouw en de opening van de compleet gerenoveerde radiostudio’s geeft gouverneur Theo Bovens het startsein voor het jubileumjaar. L1 zal op radio, tv en online in de komende twaalf maanden geregeld stilstaan bij het jubileum en speciale activiteiten opzetten. Woensdag 24 december, de geboortedag van de omroep, is een themadag op de radio. Onder andere met oud-presentatoren worden herinneringen opgehaald.

Historie
Op Kerstavond 1945 ging Nederlands eerste regionale omroep met een radio-uitzending de lucht in. Met hulp van een Amerikaanse legerzender op het vliegveld in Beek (“Radio Baek”) was dagelijks de Regionale Omroep Zuid te horen. Het radioprogramma was bedoeld om het gezag in de roerige Zuid-Limburgse mijnstreek te herstellen. De mijnwerkers moesten hun verantwoordelijkheid tonen voor de opbouw van Nederlandse economie, en zorgen voor een topproductie van steenkool. Vandaar dat de overheid behoefte voelde aan een nieuw communicatiekanaal.

Onderdeel van de NOS
De ROZ was, net zoals een aantal latere regionale omroepen, lange tijd onderdeel van de NOS. In 1988 werden de NOS-afdelingen in de regio verzelfstandigd en kregen ze een bestuur met mensen uit de eigen provincie. De naam ROZ veranderde daarbij in Stichting Omroep Limburg (SOL).

Televisie en internet
Het duurde bijna 50 jaar, tot 1997, voordat in Limburg naast regionale radio met regionale televisie werd begonnen. Ook nog meteen met twee zenders. Maar de publieke tv-zender Omroep Limburg en de commerciële zender TV8 besloten al ruim twee jaar na hun oprichting om samen te gaan. Onder de nieuwe naam L1 gingen zij verder vanaf medio 1999. Rond die tijd kwam ook internet op als nieuw distributiekanaal. In 2014 besloten dagblad De Limburger en L1 om het gezamenlijk nieuwsplatform 1Limburg in het leven te roepen. Vanaf het begin was dat een groot succes en 1Limburg groeide uit tot de best bezochte Limburgse site en app. De nieuwsnaam 1Limburg is inmiddels sterk ingeburgerd bij het Limburgse publiek. In 2017 werd L1 enig eigenaar omdat de krant zich terugtrok uit de online-samenwerking.

Nieuwsorganisatie en cultuurdrager
Peter Elbers, bestuurder van SOL/L1: “Wij willen onmisbaar zijn voor iedereen die in Limburg is geïnteresseerd. Met een sterke regionale journalistiek dragen we bij aan een gezonde democratische samenleving. Even belangrijk is dat L1 als cultuurdrager actief bijdraagt aan het in stand houden en vormgeven van de Limburgse identiteit.”
Leo Hauben, hoofdredacteur van L1: “Wat betreft nieuws ligt onze prioriteit bij online, in tekst en beeld. Radio en tv brengen natuurlijk ook nieuws, maar deze kanalen functioneren meer en meer als Limburgse cultuurdrager. Liefde voor Limburg is de beste verwoording voor onze dagelijkse betrokkenheid en empathie, zonder daarbij onze journalistiek controlerende taak te verliezen.”