Jongerenpanel duikt in digitale geletterdheid en nepnieuws

08-11-2024

Op donderdag 17 oktober vond in Roermond de vijfde sessie plaats van het Jongerenpanel Media, dit keer met als thema digitale geletterdheid, mediawijsheid en nepnieuws. Het panel, dat de RPO samen met de Nationale Jeugdraad (NJR) heeft opgezet, biedt jongeren een platform om in gesprek te gaan over onderwerpen die hen bezighouden en hoe media hierop inspelen. De sessie, waaraan medewerkers van onder andere Omroep Brabant en L1 deelnamen, zorgden voor waardevolle inzichten voor zowel de omroepen als de jongeren, in een laagdrempelige en interactieve setting. 

Inzicht in de invloed van (des)informatie 
Panelleden deelden hun ervaringen met, en gedachten over, de invloed van desinformatie op hun dagelijkse mediaconsumptie. Veel jongeren gaven aan dat ze veel nepnieuws tegenkomen en dat ze om zich heen zien dat dat niet altijd te onderscheiden is.  

Babs, projectleider van het jongerenpanel bij NJR, benadrukte de waarde van dit soort bijeenkomsten: “Ik zie dat dit soort sessies echt een gezicht geven aan het panel voor de omroepen, en andersom. De gesprekken tussen omroepmedewerkers en de panelleden zorgen voor grappige, interessante en diepgaande uitwisselingen. Dit helpt de omroepen om te begrijpen welke meerwaarde het jongerenpanel heeft, terwijl de jongeren zich steeds meer een idee krijgen van wie er achter de schermen bij omroepen werken. Dat maakt hen enthousiaster voor het panel.”  


Samenwerking met de regionale omroepen 
Medewerkers van Omroep Brabant en L1 werkten samen om de input van de jongeren te verwerken. Ruud, redacteur bij L1, gaf aan hoe waardevol hij het vond om direct met de jongeren in gesprek te gaan: “Ik behoor niet tot de jongerendoelgroep, maar volg de ontwikkelingen op de voet. Dit soort sessies geven een geweldig inkijkje in hoe jongeren hun nieuws willen ontvangen. Het nieuws blijft veel beter hangen als het gebracht wordt door een leeftijdsgenoot of in hun eigen taal.”   

Floortje Steigenga, redacteur bij Omroep Brabant, was ook aanwezig bij de sessie. Zij vertelde enthousiast: “Mijn collega Ilse en ik waren echt verrast door het enthousiasme van de jongeren. Ze gingen met veel energie en creativiteit aan de slag met de vragen die we hadden voorbereid. We hebben veel input gekregen voor onze contentstrategie op sociale media, zoals het inzicht dat jongeren bereid zijn langere video’s te kijken als ze interessant zijn.” 
 

Waardevolle inzichten voor omroepen 
De jongerenpanelsessie bleek opnieuw een waardevolle bron van inspiratie voor de betrokken omroepen. De jongeren gaven aan dat ze de regionale omroepen een belangrijke rol zien hebben in de verbetering van digitale geletterdheid. Zo zouden omroepen moeten letten op de begrijpelijkheid en toegankelijkheid van informatie. 

Floortje benadrukte dat het essentieel is om de jongerendoelgroep regelmatig face-to-face op te zoeken: “Het is niet alleen waardevol om te weten wat ze interessant vinden, maar ook om hen het gevoel te geven dat we naar ze luisteren en hun mening serieus nemen. Dit soort ontmoetingen levert niet alleen interessante input op voor nieuwe verhalen en formats, maar bouwt ook aan een vertrouwensrelatie tussen jongeren en de omroepen.” 
 
De jongerenpanelsessie van zaterdag 2 november vond plaats bij Rijnmond, waarbij het thema geld & armoede centraal stond.  Hierover lees je meer in de komende RPO-nieuwsbrief. Abonneren kan door naar onze homepage te gaan. Onderaan de pagina is de mogelijkheid om in te schrijven.

Ontdek meer

RPO Datateam: in gesprek met Geert

Geert van den Hoek is, namens Regiogroei, onderdeel van het RPO Datateam. Wat is zijn rol als ‘linking

09 12 2024

Regiohelden Update

Het Regiohelden Festival 2025 strijkt op 13 maart neer in Rotterdam, georganiseerd door Rijnmond. Bij dit jaarlijkse festival

14 11 2024

Deze maand nieuw bij de omroepen

Dit najaar zie je weer veel nieuwe programma’s bij de regionale publieke omroepen.Zo is bij Omroep Gelderland de

14 11 2024