Geschiedenisprogramma Tot op de Bodem terug bij Omroep Flevoland

12-10-2022

Tot op de Bodem, het geschiedenisprogramma van Omroep Flevoland, is terug. In vijf nieuwe afleveringen onderzoeken verslaggevers Jaap van den Biesen en Marvin Hop, waarom dingen zijn zoals ze zijn, juist in een provincie waar over elke centimeter is nagedacht.

Verboden vragen
De afleveringen gaan over IJsseloog, de Poldertoren, de Ketelbrug, de Houtribdijk en over windmolens. Met een oude Land Rover reist het duo terug in de tijd. Ze spreken een Flevolander die erbij was toen de Houtribdijk werd aangelegd. Ze blikken terug met de eigenaar van de eerste 40 meter hoge windmolen in Flevoland, beklimmen de hoogste hypermoderne windturbines bij Zeewolde en bespelen eigenhandig het klokkenspel in de Poldertoren. Nieuw dit seizoen is dat ze zelfs de landsgrenzen over gaan. Zo leggen ze contact met Japan om uit te vinden waarom daar een replica van de Poldertoren staat. Ook stellen ze de verboden vragen over de toekomst: moet de Houtribdijk niet gewoon weg? En wat levert het hebben van een slibdepot ons eigenlijk op?

Gave geschiedenis van de provincie
“We hebben er weer erg veel zin. We hebben hard gewerkt en ons best gedaan om weer vijf prachtige en leuke uitzendingen te maken”, zegt verslaggever Marvin Hop. “Het uitzoeken, het bellen, het filmen en monteren is een gigaklus”, valt Jaap van den Biesen bij, “maar levert zoveel verrassende dingen op. We hopen dat kijkers in Flevoland net zo van de gave geschiedenis van onze provincie gaan kunnen genieten”.

Regiohelden Award Beeldvanger
Eerder dit jaar won het geschiedenisprogramma nog de Regiohelden Award Beeldvanger voor beste videoproductie. “Het programma gaat buiten de gebaande paden en is zeer informatief”, aldus de jury. De vijf afleveringen van Tot op de Bodem zijn vanaf 15 oktober tot en met 15 november elk weekend te zien op Omroep Flevoland. Tot die tijd worden er uitzendingen uit het eerste seizoen herhaald. Meer informatie over het programma is te vinden op de online kanalen van de regionale omroep voor de provincie Flevoland. De programma’s van de dertien regionale publieke omroepen zijn ook (terug) te kijken bij NLZIET.

Foto: Omroep Flevoland

RTV Oost zet de streektaal in het zonnetje tijdens de Week van de Streek

Van 10 t/m 17 maart is het de ‘Week van de Streek’ bij RTV Oost en besteedt de

07 03 2024

Dorothy Oosting volgt Overijsselaars die een dierbare hebben verloren

Vanaf januari is bij RTV Oost ‘Rouw op je dak’ te zien met verhalen van Overijsselaars die een dierbare hebben verloren.

28 12 2023

Omroep Flevoland start 2024 met vernieuwde radioprogrammering

Radioprogramma’s krijgen een nieuw jasje, een nieuwe programmanaam én er is ruimte voor meer muziek.

19 12 2023