Fryslân DOK over Joop ter Heul bij Omrop Fryslân en op NPO 2

27-09-2019

‘Jopopinoloukico’ zijn de eerste letters van de namen van Joop ter Heul en haar zes vriendinnen uit het boek ‘De H.B.S.-tijd van Joop ter Heul’. Cissy van Marxveldt schreef het boek in 1919. Ter gelegenheid van Joops honderdste verjaardag heeft Karen Bies een Fryslân DOK over Joop ter Heul gemaakt. ‘De Jopopinoloukicoclub’ is op zondag 6 oktober te zien bij Omrop Fryslân.

Stukgelezen door generaties pubermeisjes
Het boek over Joop ter Heul en haar zes vriendinnen, die lief en leed delen en maling hebben aan school, is stukgelezen door generaties pubermeisjes. Allemaal wilden ze Joops vriendin zijn. Programmamaker Karen Bies zoekt in een Fryslân DOK uit waarom dat was en of dat dat nog zo is. In ‘De Jopopinoloukicoclub’ doen lezeressen hun verhaal. Journaliste Inki de Jonge en muzikante Marjan Feith ontdekten hun gezamenlijke liefde voor de boeken van Cissy van Marxveldt. Voor de Friese schrijfster Jetske Bilker was Van Marxveldt haar grote voorbeeld. Verder komen biografe Monica Soeting en journaliste Cisca Dresselhuys aan het woord. En op het Drachtster Lyceum, dat dit jaar net als Joop ter Heul honderd jaar bestaat, lezen leerlingen ‘De H.B.S.-tijd van Joop ter Heul’.

Koningin van de meisjesboeken
Setske de Haan (1889-1948) kwam uit Oranjewoud. Als Cissy van Marxveldt werd ze met ‘Joop ter Heul’ en ”n Zomerzotheid’ de populairste schrijfster van meisjesboeken van de twintigste eeuw. Ze inspireerde anderen, bijvoorbeeld Anne Frank, die zelf ook schrijfster wilde worden. Sylvia Witteman noemt Cissy van Marxveldt zelfs ‘de koningin van de meisjesboeken’.

‘De Jopopinoloukicoclub’ bij Omrop Fryslân en NPO 2
De Fryslân DOK ‘De Jopopinoloukicoclub’ is op zondag 6 oktober om 17.00 uur te zien bij Omrop Fryslân. Het programma wordt ieder uur herhaald. De documentaire is niet alleen bij de regionale omroep te zien, ook kijkers buiten de provincie Friesland kunnen het op televisie bekijken. Op zaterdag 5 oktober om 15.30 uur en zondag 6 oktober om 13.00 uur is uitzending, met Nederlandse ondertiteling, te zien op NPO 2.