Friese staten in nieuwe serie ‘Bûtenpleats’ bij Omrop Fryslân

24-10-2020

Verspreid over Friesland zijn de meest mooie buitenplaatsen en landgoederen te vinden. De nieuwe serie ‘Bûtenpleats’ van Omrop Fryslân vertelt het verhaal van deze Friese staten. Vanuit het perspectief van eigenaren, deskundigen, vrijwilligers en andere betrokkenen. In acht filmische afleveringen wordt de kijker meegenomen naar het verleden, heden en de toekomst van de buitenplaatsen. De serie is vanaf maandag 26 oktober te zien bij de regionale omroep van Friesland.

In Bûtenpleats zijn de (historische) gebouwen en het omringende landschap van de staten in Fryslân in prachtige beelden te zien. Ze worden met veel liefde onderhouden. Het bezitten en beheren van een buitenplaats is tegenwoordig echter vaker een last dan een lust. Het onderhoud is bijzonder kostbaar en het beheer vraagt nogal wat van de eigenaren. De problemen en uitdagingen worden in de serie van verschillende kanten belicht aan de hand van de verhalen van eigenaren, deskundigen, pachters, vrijwilligers en andere betrokkenen

Bûtenpleats is voor Omrop Fryslân gemaakt door Mrs. Moon Productions. De serie is mede mogelijk gemaakt door de Provincie Fryslân, Old Burger Weeshuis, Van Teyens Fundatie, Nieuwe Stadsweeshuis, It Fryske Gea, Stichting Erfgoed en Publiek, Stichting Op Toutenburg, Stichting Staten en Stinzen, Stichting Martenastate, Gemeente Heerenveen, Gemeente Opsterland en de Gemeente Noardeast-Fryslân.