Drieluik over ‘carnavalsmoord’ bij RTV Oost

03-02-2022

Het is 25 jaar geleden dat de Hengelose studente Maaike Kuiper (24) door grof geweld om het leven werd gebracht. Vader Paul Kuiper eert zijn dochter elk jaar met een zelfgeschreven gedicht. “Dit is mijn manier om haar levend te houden,” zegt hij daar over in ‘Maaike Kuiper, 25 jaar geleden’ van RTV Oost. De regionale omroep zendt de documentaire 4 februari uit.

De regionale omroep van Overijssel blikt in een drieluik terug op de ‘carnavalsmoord’, zoals het misdrijf destijds in de volksmond is gaan heten. Naast de televisiereportage met het verhaal van de ouders van Maaike is online te lezen hoe de rechercheurs de moordenaar – een gokverslaafde buurman – hebben ontmaskerd. Op zondag is er aandacht voor het ‘jubileumgedicht’ van Paul Kuiper: het 25ste gedicht dat hij schreef voor zijn vermoorde dochter Maaike. Zijn 24 eerdere gedichten zijn al enkele weken te lezen op sokkels in de buurt van de Lambertusbasiliek in het centrum van Hengelo. Ouders Paul en Ina zijn er zondagochtend bij als het 25ste gedicht wordt onthuld.