Documentaire over het wonder van Molen Ceres bij NH Nieuws

28-12-2021

Op oudjaarsavond 2019 brandde de monumentale Ceres molen in het Noord-Hollandse Bovenkarspel zo goed als af. De molen leek rijp voor de sloop, maar nog geen twee jaar later ziet de molen er weer uit als vanouds. NH Nieuws-verslaggever Maarten Edelenbosch volgde het proces in de afgelopen twee jaar en maakte er een documentaire over. De documentaire ‘Het wonder van Molen Ceres: twee jaar na de brand’ is dinsdag 28 december te zien bij NH Nieuws.

Zwart geblakerd karkas
“Op die oudjaarsavond kwamen al snel filmpjes binnen op mijn telefoon”, vertelt Edelenbosch. “Ik moest de volgende dag werken, en stond daar al vroeg. Alleen een zwart geblakerd karkas en de metalen wieken waren nog over. Voor mij was het niet de vraag of, maar wanneer ze de molen zouden slopen.” Al vrij snel blijkt het haalbaar de molen toch te restaureren. Omdat het om een monument gaat, is het niet een kwestie van een nieuwe bouwen. Zoveel mogelijk van het verbrande hout dat nog goed genoeg is, wordt hergebruikt.

Samenleving in actie
Het grootste struikelblok zijn de financiën. De verzekering keert 2,5 ton euro uit, terwijl er 700.000 euro nodig is. Onmiddellijk komt de samenleving in actie en wordt er op allerlei manieren geld ingezameld. Zo zamelt de 8-jarige Rens een jaar lang lege flessen in en haalt daar 3.300 euro mee op. Het winnen van de Molenprijs (75.000 euro) en een subsidie van 250.000 euro van de provincie Noord-Holland zorgen ervoor dat er genoeg is om de molen te herbouwen. Iets wat vooral kan doordat de molenaars en vrijwilligers het meeste werk zelf doen. “Ik ben sinds de brand vaak bij de molen langs geweest. Iedere keer was ik onder de indruk van het vakmanschap, maar ook de snelheid waarmee de molen werd gerestaureerd”, vervolgt Edelenbosch. Twee weken geleden draaide Ceres weer z’n eerste rondjes. “Ik vind het echt een wonder, en ook mooi om te zien hoe de samenleving erachter ging staan.”

Documentaire
De documentaire ‘Het wonder van Molen Ceres: twee jaar na de brand’ is te zien bij NH Nieuws, de regionale omroep van Noord-Holland. Daarnaast is de documentaire ook te zien bij mediapartner Streekomroep WEEFF en online op YouTube.

Foto: NH Media