Documentaire over de Afsluitdijk in première bij NH Nieuws

10-02-2021

NH Nieuws heeft in samenwerking met Rijkswaterstaat de documentaire ‘Langs Lely’s Lat Vernieuwen’ gemaakt. De documentaire gaat over het verleden, heden en de toekomst van de koningin onder de dijken: de Afsluitdijk. De première van de documentaire is te zien in de speciale talkshow ‘Strijd tegen het water’. De talkshow, met de première van de documentaire, is donderdag 11 februari op televisie en online te zien bij de regionale omroep van Noord-Holland.

Een Nederlands hoogstandje dat al bijna een eeuw lang ons land vrijwaart van overstromingen. Voor het eerst in 90 jaar neemt Rijkswaterstaat de Afsluitdijk flink onder handen: de dijk wordt aangepast aan de eisen voor een toekomst waarin we veilig blijven voor de dreiging van het water. Eline Boshuizen documentairemaker van NH Nieuws heeft een documentaire gemaakt: “Met deze documentaire willen we het gesprek over de strijd met het water stimuleren. We denken niet vaak na over de dreiging van het water dat ons omringt. We zijn er zo aan gewend dat we er goed tegen beschermd zijn. In deze documentaire laten we zien wat er voor nodig is om ons land veilig te houden.” Samen met presentator Hans Goedkoop duikt Boshuizen in de geschiedenis én de toekomst van de Afsluitdijk.

NH Nieuws zendt de documentaire uit tijdens de speciale talkshow ‘Strijd tegen het water’. In de talkshow gaan, naast de première van ‘Langs Lely’s Lat Vernieuwen’, deskundigen dieper in op de vraag: ‘hoe beschermen we ons land tegen hoogwater’. Door klimaatverandering stijgt de zeespiegel en wordt het weer steeds extremer. Biedt het uitkomst om de dijken op te hogen of moeten we gaan nadenken over andere, radicalere methoden? Presentator Aart van Eldik spreekt met water- en klimaatonderzoeker Marjolijn Haasnoot (Deltares/Universiteit Utrecht), klimaatdeskundige Bart Verheggen (Amsterdam University College) en omgevingsmanager Afsluitdijk Lukas Meursing (Rijkswaterstaat). Zij geven hun visie op de stand van zaken op dit moment, de dreiging die ons te wachten staat en wat we zouden kunnen doen om die het hoofd te bieden. ‘Bizar dat Google nog steeds datacenters bouwt in de polder’, aldus Meursing aan tafel. Dát er wat moet gebeuren, daar zijn ze het in ieder geval allemaal over eens.

De talkshow ‘Strijd tegen het water’ met de première van de documentaire ‘Langs Lely’s Lat Vernieuwen’ is op donderdag 11 februari vanaf 16.00 uur online te zien via NH Nieuws en op het tv-kanaal NH.