Documentaire ‘Erfskip’ te zien bij Omrop Fryslân

29-07-2022

In de documentaire ‘Erfskip’ van Daan Visser staat de familie Klink centraal. De familie bouwt al generaties lang houten boten. Zondag 31 juli is de documentaire te zien bij Omrop Fryslân. “De documentaire Erfskip is een film over liefde”, zegt maker Daan Visser. “Over liefde voor het houten schip en over liefde voor het vakmanschap van de steeds kleiner wordende groep houtbouwers die Nederland nog kent. Zijn het de laatsten of heeft het erfgoed nog toekomst?”

Uit hetzelfde hout
Overgrootvader Jan, opa Jan, zijn zoon Ivor en diens zoon Jan: vier mannen uit hetzelfde hout gesneden. Opa Jan, die al jaren geleden is overleden, bouwde in de jaren ’70 van de vorige eeuw nog nieuwe scheepjes. Zoon Ivor (45) beperkt zich op zijn werf in Workum tot restauratie en onderhoud, zo zijn de schepen bij hem in goede handen. Ivors zoon Jan (16) kan niet meer wachten om het stokje van zijn vader over te nemen, het erfgoed en het ambacht dat erbij hoort zit als het ware in zijn genen. Jan zit nog op school, maar hij is minstens één dag per week te vinden bij Van der Meulen in Sneek, om zo de fijne kneepjes van het vak te leren.

De toekomst
Maar heeft het nog wel toekomst? Wie zich in de wereld van de houten schepen begeeft, ontmoet veel mensen met passie. Maar de koppen worden telkens grijzer. Is de jeugd nog wel warm te krijgen voor het varend erfgoed, zit de jeugd wel te wachten op een erfenis uit het verleden?

‘Erfskip’ duurt 52 minuten en wordt Nederlands ondertiteld. Zondag 31 juli om 21.00 uur te zien bij Omrop Fryslân.

Foto: Fries Scheepvaart Museum

RTV Oost zet de streektaal in het zonnetje tijdens de Week van de Streek

Van 10 t/m 17 maart is het de ‘Week van de Streek’ bij RTV Oost en besteedt de

07 03 2024

Dorothy Oosting volgt Overijsselaars die een dierbare hebben verloren

Vanaf januari is bij RTV Oost ‘Rouw op je dak’ te zien met verhalen van Overijsselaars die een dierbare hebben verloren.

28 12 2023

Omroep Flevoland start 2024 met vernieuwde radioprogrammering

Radioprogramma’s krijgen een nieuw jasje, een nieuwe programmanaam én er is ruimte voor meer muziek.

19 12 2023