Documentaire ‘Een prachtige daad’ bij Omrop Fryslân

14-04-2020

VV Heerenveen gaf in het laatste oorlogsjaar een thuis aan jonge voetballertjes uit Amsterdam. Bij gastgezinnen in Heerenveen en Oranjewoud – onder andere bij Abe Lenstra en zijn vrouw – overleefden ze de Hongerwinter. In de documentaire ‘Een prachtige daad’ vertellen de Amsterdamse jongens van toen wat deze periode voor hen heeft betekend. Omrop Fryslân zendt de film uit op dinsdag 14 april, aan de vooravond van de 75e Bevrijdingsdag van Fryslân.

In de oorlogsjaren werd er nog volop gevoetbald in Nederland, maar in de zomer van 1944 kwam daar een abrupt einde aan. Nederland was verdeeld in bevrijd en bezet gebied. Amsterdam raakte geïsoleerd van de buitenwereld en er ontstonden grote voedseltekorten. VV Heerenveen besloot de voetbalclubs in Amsterdam te helpen en ving in de Hongerwinter 86 jonge voetballertjes op. Zij speelden bij Ajax, DWS, Blauw Wit en De Volewijckers. De jongens hadden het goed in Fryslân en, wat ze zelf ook heel belangrijk vonden: ze hoefden meestal niet naar school én ze konden blijven voetballen. In de zomer van 1945 keerden ze gezond terug naar Amsterdam. Het bestuur van DWS schreef: “Beste mensen uit Heerenveen, jullie hebt prachtig werk gedaan. Niet medelijdend hoofdschuddend ‘gekletst’ over die arme Amsterdammertjes, maar jullie hebt iets gedaan, waarvoor wij jullie ten hoogste dankbaar zijn.”

Tot op de dag van vandaag wordt er met warmte aan deze ‘prachtige daad’ teruggedacht. Voor veel jongens was deze periode van grote invloed op hun latere leven, zo vertellen ze in de documentaire.

‘Een prachtige daad’ (2019) is gemaakt door Vanessa de Gaay Fortman en Pim van Bezooijen in opdracht van Ajax Erfgoed. Zo wil Ajax dank betuigen aan sc Heerenveen voor de onvergetelijke daad en de gastvrijheid van 75 jaar geleden, in het jaar dat de Heerenveense club 100 jaar bestaat. Ajax toont hiermee zijn betrokkenheid met het thema ’75 jaar bevrijding’.

De film is eind vorig jaar vertoond in de Johan Cruijff Arena en in het Abe Lenstrastadion. Op 14 april 2020 zou er een voorstelling zijn in het Posthuis Theater in Heerenveen, maar die kan door de coronacrisis niet doorgaan. Omrop Fryslân heeft daarom besloten ‘Een prachtige daad’ in zijn geheel uit te zenden op 14 april om 21.00 uur. Op 9 mei zal Fryslân DOK een verkorte versie van de film presenteren bij NPO2 en Omrop Fryslân.

De documentaire ‘Een prachtige daad’ is 14 april om 21.00 uur bij Omrop Fryslân te zien. In mei is Fryslân DOK ook voor heel Nederland te zien. Op zaterdag 9 mei wordt ‘Een prachtige daad’ uitgezonden op NPO2.

Foto: Museum Heerenveen