DocU: Restauratie Domtoren, doorgaan in tijden van Corona te zien op RTV Utrecht

18-12-2020

Op zondag 20 december zendt RTV Utrecht het vijfde deel van de DocU: Restauratie Domtoren uit. Terwijl het Coronavirus het leven in Utrecht stil legt, gaat de restauratie van de Domtoren verder. In dit deel van de documentaireserie is te zien hoe de restauratie door gaat in tijden van een pandemie en welke uitdagingen dat met zich meebrengt. De documentaireserie is een samenwerking tussen Gemeente Utrecht en de regionale omroep van de provincie Utrecht.

Er worden na het uitbreken van de pandemie direct maatregelen getroffen waardoor het werk aan de toren door kan gaan. Iedere dag klinken op de toren de boren, waarmee slechte stenen worden uitgehakt om plaats te maken voor nieuwe. Om ook een ander geluid te delen met de buren in de stille stad, wordt er een bijzondere actie op touw gezet. De buurtbewoners mogen hun favoriete muziek doorgeven, die vervolgens door de stadsbeiaardier op het carillon wordt gespeeld.

Ondertussen blijft één discussie de gemoederen in de projectgroep bezighouden: wat te doen met stenen uit de bouwtijd die eigenlijk te slecht zijn om te behouden? De afdeling Erfgoed wil die stenen hoe dan ook behouden, maar de andere leden van de projectgroep zien dat anders. Zij zijn van mening dat ook de vorm van de 700 jaar oude stenen belangrijk is. De toren moet bovendien de komende vijftig jaar veilig zijn, dus daarom moeten ook de oudste stenen eraan geloven als ze beginnen af te brokkelen.

Begin dit jaar werd er via een prijsvraag bepaalt welke Utrechter er als eerste naar boven mag met de bezoekerslift. Thom Stulen won met ruime voorsprong. Onder grote belangstelling gaat hij voor het eerst van zijn leven naar boven en geniet van het uitzicht. “Het is een droom die uitkomt” vertelt hij.

Het vijfde deel van de DocU: Restauratie Domtoren, doorgaan in tijden van Corona is zondag 20 december te zien op RTV Utrecht. Deel 1, 2, 3 en 4 van de DocU zijn online terug te kijken. De documentaire is een samenwerking tussen Gemeente Utrecht en RTV Utrecht.