Directeur Monique Schoonen verlaat Omroep Zeeland

20-12-2021

Monique Schoonen stopt na vijftien jaar als directeur/bestuurder bij Omroep Zeeland. Ze maakt plaats voor een opvolger die de omroep verder kan ontwikkelen. Schoonen geeft aan met pijn in het hart, maar met een goed gevoel ‘de mooiste regionale omroep van Nederland’ te verlaten. Ze hoopt op een opvolger die verder gaat op de ingezette koers van de omroep. Schoonen stopt in september komend jaar.

Multimediale omroep
In de afgelopen vijftien jaar heeft de omroep volgens haar een enorme ontwikkeling doorgemaakt. “Van een zender met in eerste instantie radio en daarna tv zijn we uitgegroeid tot een multimediale omroep waar de berichtgeving op de digitale kanalen steeds belangrijker is geworden.”
We zijn een omroep met een sterke Zeeuwse identiteit en een trouw publiek.

Sterke Zeeuwse identiteit
Schoonen maakte ook de tijd mee waarin de omroep te maken kreeg met zware bezuinigingen van het Rijk. Dat leidde tot ingrijpende keuzes in de programmering. Ze is trots dat Omroep Zeeland toch steeds een van de best presterende regionale omroepen is gebleven. “Dat is een groot compliment voor al onze medewerkers, omdat we als kleine regionale omroep altijd met een bescheiden budget moeten werken. Maar het zegt ook alles over de betrokkenheid van de Zeeuwen bij hun eigen omroep. We zijn een omroep met een sterke Zeeuwse identiteit en een trouw publiek. En voor die steun wil ik ook al die inwoners van onze provincie bedanken”, zegt Schoonen.
Betere samenwerking met publieke omroep

Regionale journalistiek
Hoofdredacteur Edwin de Kort vindt het jammer dat Schoonen vertrekt. Hij benadrukt de betekenis die Schoonen heeft (gehad) voor de regionale omroep. “Zij heeft zich in de afgelopen jaren enorm ingezet voor het behoud van de zelfstandigheid van Omroep Zeeland en het behoud van de regionale journalistieke berichtgeving. Ook heeft ze zich enorm ingezet voor een betere samenwerking met de landelijke, publieke omroep, waaronder de NOS. Daardoor is de nieuwsuitwisseling nu zo, dat veel meer Zeeuws nieuws van onze omroep ook landelijk onder de aandacht wordt gebracht.”

Waardering
De Raad van Toezicht van de Zeeuwse omroep betreurt de beslissing van Schoonen, maar heeft veel waardering voor al het werk dat ze heeft verricht. Binnenkort wordt de procedure opgestart om een opvolger te vinden. Schoonen oriënteert zich nog op wat ze na Omroep Zeeland gaat doen.

Foto: Omroep Zeeland