Demissionair minister Slob bezoekt Omroep Gelderland na voetbalrellen

08-11-2021

Op 18 oktober nam Omroep Gelderland het drastische besluit om geen sportverslaggeving meer te doen bij voetbalwedstrijden. Het besluit is genomen nadat opnieuw een verslaggeversteam van Omroep Gelderland belaagd werd door zogenaamde fans. Naar aanleiding van dit nieuws bezocht demissionair minister Arie Slob op maandag 8 november Omroep Gelderland om het gesprek aan te gaan met hoofdredacteur Sandrina Hadderingh.

Hadderingh: ”Het lijkt of bedreigingen bij ons vak horen, maar dat is natuurlijk onzin. Onze mensen moeten veilig hun werk kunnen doen en dat kan vandaag de dag op veel plekken niet meer. We hebben nu al verschillende incidenten meegemaakt bij protesten en voetbalwedstrijden en we gaan onze mensen er niet langer aan blootstellen.”

Demissionair minister Slob betreurt dat dergelijke maatregelen nodig zijn: “Het is heftig. Journalisten moeten hun werk gewoon vrij kunnen doen. Dat is ontzettend belangrijk voor onze democratie. Als je dan echt belemmerd wordt in je werk of je komt heel veel agressie tegen, dan doet dat natuurlijk iets met mensen. Daar moeten we in woorden en waar mogelijk ook in daden, echt afstand van nemen.”

Met betrekking tot persveiligheid zijn er al grote stappen gezet: “We zijn met persveilig al heel stevig bezig de afgelopen jaren. Daar ben ik ook heel blij mee dat dat op gang gekomen is, dat die samenwerking er is tussen journalisten, politie en justitie. Daar moeten we mee door blijven gaan. Dat hebben we nu ook structureel gemaakt. Helaas is dat nodig maar goed dat we dat ook georganiseerd hebben. Dus we houden goed contact met elkaar, we doen wat er binnen onze mogelijkheid ligt om de journalistiek in Nederland zijn werk te laten doen.”

Foto: Omroep Gelderland