De Tegel voor Omroep Gelderland met ”De Ramp met de Phoenix’

25-04-2023

Omroep Gelderland heeft maandagavond een prestigieuze prijs gewonnen. Joske Meerdink en Diny van Hoften vielen in de prijzen met ‘De Ramp met de Phoenix’. Ze wonnen De Tegel, een belangrijke journalistieke onderscheiding.

In ‘De ramp met de Phoenix’ wordt het verhaal verteld van een grote groep Achterhoekers die in 1847 naar Amerika vertrekt, in de hoop op een beter leven. Tijdens de laatste kilometers van de reis vergaat het schip in het ijskoude water van Lake Michigan. Overlevenden zijn er nauwelijks.

In de podcastserie neemt Joske de luisteraar mee in haar persoonlijke zoektocht naar verhalen achter deze grote en bijna vergeten ramp. Diny van Hoften maakte een documentaire over deze scheepsramp.

Grote impact op de Achterhoek
“Ik kan het verhaal inmiddels wel dromen. Maar elke keer als ik erover vertel, raakt het me weer omdat het zo’n bijzonder verhaal is. Zo’n grote ramp, met zo’n impact op de Achterhoek, waar naar mijn mening te weinig aandacht voor was. Ik kom ook nog steeds mensen in Winterswijk tegen die het niet kennen”, vertelde Joske eerder.

Alle winnaars van De Tegel
Het onlineprogramma BOOS heeft dit jaar De Tegel in de categorie Onderzoek gewonnen. De belangrijkste journalistieke prijs van Nederland ging naar de aflevering over de misstanden achter de schermen bij The Voice of Holland. De prijzen werden maandagavond uitgereikt in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag.

BOOS wint Tegel in de categorie Onderzoek, Carola Houtekamer, Jefta Varwijk en Jaap van Heusden maken beste interview

Foto: Omroep Gelderland

Ontdek meer

Jongerenpanel aan de slag met mentale gezondheid en media 

Op maandag 3 juni j.l. vond de derde panelsessie van het Jongerenpanel Media plaats. Dit keer kwamen de

10 06 2024

Weet jij al op wie je gaat stemmen?

Er mag weer gestemd worden! Op donderdag is de verkiezing voor het Europees Parlement. Veel onderwerpen en thema’s

04 06 2024

DichterBijNieuws

Hoewel het overgrote deel van Nederland al jaren veel vertrouwen heeft in de Nederlandse mediamerken, is er een

02 05 2024