Busje komt zo bij RTV Oost over oorworm van Sallands duo Höllenboer

15-10-2020

Vijfentwintig jaar geleden bestormde het Sallandse duo Höllenboer de hitparades met hun culthit ‘Busje Komt Zo’, dat wekenlang op nummer 1 stond. In de documentaire ’25 Jaar Busje komt zo’ blikken Gerard Oosterlaar en Bas van den Toren terug op het najaar van 1995, waarin het refrein van ‘Busje komt zo’ als een heuse oorwurm bij half Nederland in het geheugen gegrift zat. ’25 jaar Busje komt zo’ is 17 oktober te zien bij TV Oost en het Youtube kanaal van de regionale publieke omroep van Overijssel.

Discotheken, dancings en braderieën
In 1995 reisden Gerard en Bas drie maanden lang stad en land af om te schnabbelen in allerhande discotheken, dancings en op braderieën. Het hoogtepunt voor het duo moest een optreden worden op de middenstip van het Olympisch Stadion in Amsterdam in de rust van de Champions Leaguewedstrijd Ajax-Grashoppers. Bij hun grootste optreden op 18 oktober 1995 voor zo’n 40-duizend toeschouwers spelen ze het nummer twee keer. De eerste onder luid applaus, de tweede keer met een hels fluitconcert.

One Hit Wonder
Achteraf kan dat moment als hét kantelpunt in de Busje-buzz uitgelegd worden. Het legde de kracht én zwakte van het nummer bloot: De eerste keer dat je het nummer hoort vind je het geinig, maar na de tweede keer wordt het al snel irritant.
Na het optreden zakte het nummer snel weg in de hitlijsten, de vervolgsingle ‘Ik Word Prof’ deed niets en nu is het Busje nog slechts een ‘one hit wonder’, een culthit, een weetje voor een popquiz.

Op tv en online kijken
’25 jaar Busje komt zo’ is zaterdag 17 oktober om 17.40 uur bij TV Oost en op het Youtube kanaal van RTV Oost. De documentaire wordt elk uur herhaald. De uitzending is ook online terug kijken via rtvoost.nl/tv/gemist. De programma’s van de regionale omroep zijn ook via NLZIET (terug) te kijken.