Amersfoortse documentaire Langs de pijngrens te zien op RTV Utrecht

14-11-2022

Zaterdag 19 november zendt RTV Utrecht de DocU: Langs de pijngrens uit. De documentaire vertelt het verhaal over de opkomst en ondergang van het betaalde voetbal in Amersfoort. Veertig jaar geleden kwam na het uitspreken van het faillissement van SC Amersfoort een einde aan het profvoetbal in de Keistad. Filmmaker en sportjournalist Arjan Klaver en sporthistoricus Addy Schuurman leggen de bal weer op de stip en laten in deze documentaire de hoogte- en dieptepunten van het profvoetbal in Amersfoort zien.

Tussen 1954 en 1982 was er in Amersfoort een heuse profclub, SC Amersfoort, die op Sportpark Birkhoven speelde. De jaren vijftig en zestig vormden de hoogtijdagen waarin duizenden Amersfoorters de thuiswedstrijden bezochten. In lange rijen trokken de supporters vanuit het Soesterkwartier naar het knusse stadion. Maar eind jaren zeventig zette het verval in. De prestaties werden minder, de toeschouwers bleven weg en in het bestuur heersten ruzies en wanorde. Dat resulteerde uiteindelijk in het faillissement op 15 december 1982.

In de DocU halen veertig jaar na dato direct betrokkenen zoals oud-spelers, oud-bestuursleden en een supporter herinneringen op. Hun verhalen worden afgewisseld met historisch beeldmateriaal van sportprogramma’s, foto’s en kranten uit die tijd. Het geeft een mooi inkijkje in het roerige verleden van Amersfoort.

De DocU: Langs de pijngrens is zaterdag 19 november te zien op RTV Utrecht en online te bekijken via de app en website van RTV Utrecht. Het programma is gemaakt door Arjan Klaver en Addy Schuurman in samenwerking met Smulders Audiovisueel en internetkrant De Stadsbron. Mede mogelijk gemaakt door Gemeente Amersfoort.

Foto: De Stadsbron

RTV Oost zet de streektaal in het zonnetje tijdens de Week van de Streek

Van 10 t/m 17 maart is het de ‘Week van de Streek’ bij RTV Oost en besteedt de

07 03 2024

Dorothy Oosting volgt Overijsselaars die een dierbare hebben verloren

Vanaf januari is bij RTV Oost ‘Rouw op je dak’ te zien met verhalen van Overijsselaars die een dierbare hebben verloren.

28 12 2023

Omroep Flevoland start 2024 met vernieuwde radioprogrammering

Radioprogramma’s krijgen een nieuw jasje, een nieuwe programmanaam én er is ruimte voor meer muziek.

19 12 2023