Afsluitdijk zorgt ook voor verbinding NH Media en Omrop Fryslân

17-06-2019

NH Media en Omrop Fryslân gaan de werkzaamheden aan de Afsluitdijk uitgebreid volgen. De iconische dijk wordt de komende jaren versterkt en verhoogd. De regionale omroepen werken hierbij niet alleen met elkaar samen, maar ook met Rijkswaterstaat en projectbureau De Nieuwe Afsluitdijk. In 32 reportages, evenveel als het aantal kilometers, wordt het complete verhaal verteld. De Afsluitdijk zorgt ook op deze manier voor een bijzondere verbinding tussen Noord-Holland en Friesland.

Unieke samenwerking
Alle partijen kijken uit naar de unieke samenwerking. Douwe Boersma van Omrop Fryslân: “Verhalen vertellen zit bij ons als regionale omroepen in het DNA. De mensen in de reportages laten zien hoe belangrijk de Afsluitdijk voor ons is.” De reportages zijn te zien op alle kanalen van beide regionale omroepen. Naast de persoonlijke verhalen over de Afsluitdijk zal er ook veel aandacht zijn voor de baanbrekende innovaties en technieken. Jacky de Vries van NH Media: “Mooi om op deze manier samen te werken en volop aandacht te besteden aan zo’n immens project.”
Margo van Staveren van Rijkswaterstaat: “We werken graag mee aan dit project van Omrop Fryslân en NH Media. Op deze manier kunnen wij als Rijkswaterstaat laten zien waar we mee bezig zijn, wat het belang is van een sterke Afsluitdijk en waarom je als gebruiker van de dijk iets langer onderweg bent.” Tjalling Dijkstra van projectbureau De Nieuwe Afsluitdijk: “De huidige werkzaamheden aan de Afsluitdijk zijn bijna net zo interessant als de aanleg. Het is daarom mooi dat we met de regionale omroepen op een eigentijdse manier de plannen en de betekenis van de Afsluitdijk vastleggen, net als de Polygoon-Journaals destijds.”

Gigantische klus
Naast het verhogen en versterken van de dijk, komen er extra spuisluizen en gemalen en wordt de veiligheid van de weg verbeterd. Ook wordt er een vismigratierivier aangelegd en zijn er verschillende initiatieven voor innovatieve en duurzame energievormen. Al met al een gigantische klus waar heel veel mensen de komende jaren aan werken. Mensen en werkzaamheden die gevolgd worden in de reportages van NH Media en Omrop Fryslân. De reportages worden ook verwerkt tot een compilatie, die bij de voltooiing van de werkzaamheden wordt uitgezonden door beide regionale omroepen.