Afke Boven nieuwe presentator NOS Journaal

02-02-2022

Het NOS Journaal heeft een nieuwe presentator: Afke Boven. Ze komt van Ameland, woont in Drenthe en was de afgelopen acht jaar in verschillende functies (eindredacteur, presentator, verslaggever) werkzaam voor Omrop Fryslân. Een klein jaar geleden begon Boven in deeltijd als freelance eindredacteur van het NOS Journaal Regio, het dagelijkse journaal op NPO 2 met nieuws van de regionale omroepen. Vanaf maart presenteert Boven haar eerste uitzending.

In 2017 maakte Afke Boven voor Omrop Fryslân de documentaire ‘Niet dromen, maar doen’ over de Friese Grammy-winnares Femke Weidema. De FryslanDOK was niet alleen bij de regionale omroep te zien, maar ook op NPO 2. Een klein jaar geleden begon Afke in deeltijd als freelance eindredacteur van het NOS Journaal Regio, het dagelijkse journaal op NPO 2 met nieuws van de regionale omroepen. Boven was in januari net drie weken vast in dienst bij Bureau Regio, de gezamenlijke redactie van de NOS en de dertien regionale omroepen, toen ze hoorde dat ze als beste uit de screentest was gekomen: “Als journalist is de NOS voor mij dé plek waar je wilt zijn. Het harde werken van de redactie, ook met onder anderen producers en technici, komt samen in de uitzendingen. Daar ben ik met ongelofelijk veel plezier onderdeel van. En nu mag ik ook nog het team van presentatoren versterken. Ik voel me enorm vereerd met het vertrouwen dat ik van de NOS krijg.”

Afke Boven is verkozen via een interne screentest, uit 39 kandidaten. Met haar aanstelling is het team presentatoren van het NOS Journaal na het vertrek van Astrid Kersseboom (NOS Radio 1 Journaal) en Amber Brantsen (Viaplay) weer op sterkte. Hoofdredacteur Marcel Gelauff van NOS Nieuws: “Het was heel leuk om een screentest te houden waar zo veel collega’s aan meededen. We hebben uiteindelijk Afke uitgekozen, omdat zij het vanzelfsprekende gezag heeft dat past bij een Journaalpresentator. Ze zal de kijker op een prettige en vanzelfsprekende manier langs het nieuws leiden.”