Vijf vragen aan Christjan Knijff
Christjan Knijff is General Manager bij Regiogroei. De organisatie is in 2020 in het leven geroepen als online expertise- en innovatiecentrum voor regionale omroepen. Met als hoofddoel om de regionale omroepen te voorzien van de meest recente digitale mogelijkheden om het publiek mee te bereiken. Wat zijn de successen en wat zit er, in deze razendsnel veranderende markt, aan te komen?
Hi Christjan! Regiogroei heeft het afgelopen jaar verschillende successen geboekt. Vertel eens!
“Klopt. Wat mooi is om te vermelden is dat het aantal website- en app-bezoeken van de tien regionale omroepen, waarvoor wij werken, het afgelopen kwartaal significant zijn gestegen. Het zijn de hoogste cijfers sinds tijden. In juli, augustus en september zijn er echt records gebroken op dat gebied. Het aantal gebruikers op onze platformen steeg met 10%vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Goed om aan te geven is dat dit niet alleen door Regiogroei komt, maar ook echt door het samenspel met de omroepen.”
Hoe ziet dat samenspel eruit?
“Het heeft onder andere te maken met de inzet van de dataredacteuren uit het RPO Datateam en de verbeteringen binnen de technologie van Regiogroei. Iedereen is gemotiveerd om er het beste met elkaar uit te halen. Uit onderzoek van het Nationaal Media Onderzoek staan de regionale publieke omroepen in de categorie ‘Bereik top 50 websites’ zelfs op nummer een in september! Boven andere grote spelers als het AD, RTL, NOS en nu.nl. Deze cijfers zorgen voor veel positiviteit en energie. De ideale ingrediënten dus om door te pakken en samen verder aan de slag te gaan.”
Een van de prioriteiten van Regiogroei is personalisatie. Hoe ziet dat er concreet uit?
“Onze partner XroadMedia biedt veel mogelijkheden tot personalisatie. Dan valt te denken aan aanbevolen artikelen op basis van je leesgedrag of kijksuggesties nadat je een video hebt afgerond. Met personalisatie zorgen we er onder andere voor dat de al gemaakte content nog beter tot zijn recht komt door op de juiste plaats en op het juiste moment bezoekers van suggesties te voorzien. Alle tien omroepen maken daar inmiddels gebruik van. Met relatief beperkte inzet zien we al grote verbeteringen. Bezoeken waarin gebruik wordt gemaakt van personalisatie duren 20 procent langer en 30 procent meer pagina’s worden bekeken. Er is ook echt behoefte aan, want 80 procent van de terugkerende appgebruikers gebruikt personalisatie.”
Christjan Knijff
Je gaf het net zelf al even aan; jullie werken voor tien van de dertien regionale omroepen. Waarom niet voor alle omroepen?
“We verrichten wel werkzaamheden voor alle omroepen, maar het ‘complete pakket’ van werkzaamheden wordt door tien omroepen afgenomen. Omroep Brabant, Omroep Flevoland en NH hebben hun eigen digitale en technische-invulling voor web en app. Maar de Regio Exchange, het distributiecentrum van content, is wel voor alle dertien omroepen beschikbaar. Ook zijn we technisch verantwoordelijk voor datatool Piano Analytics. Dat is de privacy-vriendelijke versie van Google Analytics die door alle dertien omroepen wordt gebruikt.”
Ten slotte; wat staat er bij Regiogroei op de planning voor het komende kwartaal?
“Er komen mooie projecten aan. Zo gaan we in samenwerking met het Transformatieteam de mogelijkheden onderzoeken wat betreft het delen van regionale content onderling. Als voorbeeld: Rijnmond en Omroep West zijn actief in dezelfde provincie. Voor een deel van de inwoners van de provincie, die op het grensgebied van West en Rijnmond wonen, kan content van beide omroepen heel interessant zijn. Rijnmond kan dus content delen van Omroep West en andersom. Het gaat dan om een paar berichten. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor RTV Noord en RTV Drenthe. We gaan kijken of deze behoefte daadwerkelijk speelt bij gebruikers, want dat blijkt wel uit enquêtes. . De tijd is rijp om deze vorm van samenwerking tussen omroepen te onderzoeken.”
Interessant! Bedankt, Christjan.