Nationaal Media Onderzoek gaat van start

31-03-2021

Na een intensief tenderproces zijn Kantar en Ipsos door SKO, NLO, NOM en VINEX geselecteerd om het nieuwe geïntegreerde bereiksonderzoek op te zetten. Onder de nieuwe naam Nationaal Media Onderzoek (NMO) zal het bereik van televisie, radio, print en online worden gemeten en gaat het op termijn de huidige standaarden vervangen. Elk afzonderlijk bereiksonderzoek wordt daarbij vernieuwd en sterk verbeterd.

Kantar en Ipsos gaan nauw samenwerken om het geïntegreerde meetsysteem voor televisie, radio, print en online op te zetten. Als NMO gereed is, zal het voldoen aan de hoogste standaarden op het gebied van design, dataverzameling, dataverwerking en privacy. In de loop van 2021 zal de introductie van NMO gefaseerd plaatsvinden en zullen de eerste datasets verschijnen. Die kunnen meteen door bureaus, adverteerders en media-exploitanten worden gebruikt.

De regionale omroepen zijn aangesloten bij het kijkonderzoek (SKO) en het luisteronderzoek (NLO). De onderzoeken worden door ORN, de zelfstandige verkooporganisatie voor de dertien regionale omroepen, gebruikt bij de (landelijke) verkoop van (telvisie- en radio)reclame.

Meer informatie is te lezen op de de website van het Nationaal Media Onderzoek.

Ontdek meer

Even voorstellen: Ruben Röben

Jongerencoach Ruben Röben is onlangs bij de RPO gestart in het RPO Jongerenpanel Media. Hij is 49 jaar,

08 08 2025

Reactie op artikel in De Telegraaf van 2 augustus 2025

In een artikel in De Telegraaf van zaterdag 2 augustus 2025 wordt het bereik van de regionale publieke

03 08 2025

NPO, RPO en NLPO lanceren AI Kompas

Onlangs is het AI Kompas gelanceerd; een praktisch hulpmiddel dat redacties ondersteunt bij het maken van bewuste keuzes over de

28 07 2025