Omroep Flevoland zendt herdenking Short Stirling BK716 uit

07-10-2021

Omroep Flevoland zendt dinsdag 12 oktober de herdenkingsceremonie Short Stirling BK716 bommenwerper rechtstreeks uit. Bij deze ceremonie in Almere wordt het monument ‘Rise’ door Prinses Margriet onthuld. Dit beeld herinnert aan de zeven omgekomen bemanningsleden. De speciale uitzending van de regionale omroep van Flevoland begint om 13.50 uur.

Rechtstreeks
De geallieerde bommenwerper werd in de nacht van 29 op 30 maart 1943 door een Duits vliegtuig neergeschoten. De bommenwerper vloog een missie naar Berlijn, maar kwam nooit meer terug op de thuisbasis Downham Market in het Engelse Norfolk. Het stortte vervolgens in het IJsselmeer, in wat nu het Markermeer is. Vorig jaar zijn de resten van het toestel en van de bemanning geborgen. Bij de berging is het toestel geïdentificeerd als de BK716. Voor de nabestaanden is na 77 jaar duidelijkheid wat er met de bemanningsleden is gebeurd. De onthulling van het monument ‘Rise’ in Almere is dan ook een belangrijke afsluiting voor de nabestaanden; zij zijn ook uitgenodigd om aanwezig te zijn tijdens de herdenking. Omroep Flevoland zendt de herdenking rechtstreeks uit.

Verhaal
Het monument ‘Rise’ is gemaakt door de Britse kunstenares Laura O’Neill. Ze heeft een levensgroot beeld gemaakt van een Britse soldaat, die op een onderdeel uit het motorblok van het vliegtuigwrak zit. De soldaat staat symbool voor de zeven omgekomen bemanningsleden. Er is ook een kinderboek gemaakt, dat het verhaal van de bemanning van het vliegtuig vertelt. Het boek is inmiddels ook in het Engels vertaald en verspreid over een aantal scholen in Canada.

Uitzending
De speciale uitzending vanuit het Bos der Onverzettelijken in Almere begint om 13:50 tot circa 15:00. Het programma is rechtstreeks te volgen op TV en online. Tevens wordt er gedurende radio-uitzending regelmatig overgeschakeld naar de herdenkingsceremonie.