Jury 2018

Regionale omroepen hebben weer veel producties ingezonden voor de NL Awards. De jury, ook dit jaar onder voorzitterschap van Rein Tolsma, buigt zich er de komende periode over. De nominaties worden 21 februari bekend gemaakt. De prijzen worden uitgereikt op 27 maart.

Juryleden

Rein Tolsma – juryvoorzitter (voormalig lid hoofdredactie van Omrop Fryslân)

Meike de Jong (journalist en nieuwslezeres bij RTL)

Stephanie Nijssen (winnaar Gouden NL Award 2017)

Kirsten Jassies (contentstrateeg)

Hans van der Steeg (tv-regisseur EO/NPO2)

Susanne de Kroon (redacteur NOS, presentator regiojournaal)

Carel Kuyl (oud-mediadirecteur NTR)

Botte Jellema (journalist, podcaster en presentator)

Annewil Neervens (programmamanager online AVROTROS)

Jenny Booms – secretaris van de jury

Richel Bernsen – coördinator NL Awards en NL Media Event

(foto Eric Brinkhorst: Juryvoorzitter Rein Tolsma en presentator Johan Overdevest)

Beoordelingscriteria NL Awards 2018

Prijzen worden uitgereikt in de categorieën: Eigen nieuws, Beste tv-programma, Beste radioprogramma, Beste online project, Documentaire en Jong talent.
Een van de winnaars wordt beloond met de categorieoverstijgende Gouden NL-Award, waaraan een geldprijs van € 2500,- is verbonden.

Categorieën en criteria NL Awards 2018

De jury van de NL Awards gebruikt bij de beoordeling van de inzendingen naast het eigen vakmanschap specifiek geformuleerde criteria. In het onderstaande document staat de beschrijving van de categorieën en de criteria.

Nominaties

Op 4 april zijn de genomineerden voor de NL-Awards 2017 bekend gemaakt.
Hier is, per categorie, een overzicht van alle nominaties voor de NL-Awards 2017 te vinden met links naar de genomineerde inzendingen.

Marco Geijtenbeek (RTV Utrecht)

Verslaggever, presentator, journalist en programmamaker die zowel live op locatie als presentator van studioprogramma’s en evenementen optreedt. Naast televisie bedient hij zich in de berichtgeving ook van sociale media kanalen.

Loes Wielheesen (RTV Oost)

Mojo-verslaggever in de regio Noordoost Twente, die primair publiceert op een facebookpagina specifiek voor deze regio. Ze onderscheidt zich door een groot netwerk en heeft de paardensport als specifiek aandachtsveld.

Karlijn Houterman (Omroep Brabant)

Bureauredacteur en verslaggever die zich bedient van sociale platformen als Twitter, Facebook en Whatsapp in haar continue zoektocht naar het nieuws.

RTV Oost – Gezondheidsrisico’s geitenhouderij

Simon Dirk Terpstra, Tom Meerbeek

Naar aanleiding van de bouwstop die in de omliggende provincies aan de geitenhouderijsector wordt opgelegd vanwege gezondheidsrisico’s, gaat RTV Oost op onderzoek uit in Overijssel. In een reeks publicaties wordt het publiek breed geïnformeerd over de bevindingen en de achtergronden. Het resulteert in spoedberaad in de provinciale politiek, Kamervragen en een toezegging van de gedeputeerde dat er alsnog een onderzoek komt.

RTV Noord – Onrust bij Primark

Stephanie Nijssen

Naar aanleiding van berichten op Facebook die bij de omroep binnenkwamen, bevraagt RTV Noord een aantal (ex-) werknemers over hun werkervaringen bij Primark. Er ontstaat een ontluisterend beeld over intimidatie op de werkvloer en andere misstanden, dat breed wordt opgepikt en als gevolg heeft dat er per december 2017 een OR wordt ingesteld bij de modeketen.

Omroep Gelderland – Onderzoek speciaal vervoer

Maarten Dallinga, Ellen Kamphorst

Wekenlang onderzoek naar het Gelders speciaal vervoer, waarbij gesproken werd met tientallen gebruikers, hun partners en familie, chauffeurs, planners, scholen, zorginstellingen, overheden, politici en deskundigen, wees uit dat er sprake is van structurele problemen.

RTV Oost – Ken ie mie nog

Jauke Boerdam

Een docu-serie over verpleeghuis ‘t Dijkhuis in Borne, waarbij meerdere bewoners, verzorgers en familieleden intensief gevolgd wordt. Gedurende een aantal weken heeft RTV Oost de gelegenheid gekregen om alle gebeurtenissen in en om het verpleeghuis te filmen.

Omroep West – Goud voor Oud

Johan Overdevest

Dit programma laat zien wat het voor ouderen betekent om eenzaam te zijn. Hoe is het ontstaan, hoe voelt eenzaamheid en hoe gaan ze hiermee om? Om ze even uit de dagelijkse sleur te laten ontsnappen wordt de grootste wens van deze ouderen vervuld en vervolgens worden ze aan een persoon, initiatief of organisatie uit de stad gekoppeld zodat ook op langere termijn hun eenzaamheid vermindert.

L1 – Sjuttersier

Tom Doesborg

Reportage waarin L1 de begrafenis van verenigingsman Hub Zeijen van schutterij Sint Martinus Vaesrade van dichtbij heeft weten vast te leggen. Een uniek kijkje in de schuttersrituelen die daarbij horen, waarbij de tekst van de reportage werd ingesproken door de zoon van de overledene.

RTV Drenthe – Oerend HarTT: De helm van Franco Uncini

Marjolein Knol

Terugblik op de TT-race in Assen van 25 juni 1983, waarbij een ongeval met een van de motorrijders vanuit het perspectief van verschillende aanwezigen wordt herbeleefd.

Omrop Fryslân – Buro de Vries: Ferhalen fan it Waad – Verhalen van het Wad, aflevering Waadrinne- Wadlopen

Geartsje de Vries

De verslaggever loopt mee met een wandeltocht over het wad waarbij persoonlijke verhalen van wandelaars en begeleiders naar boven komen, tegen de achtergrond van de geluiden van het wad.

L1 – Limburgs Krisleedjes Konkoer

Kris Németh, Ruud Kleinen

In het Limburgs Krisleedjes Konkoer ging L1 op zoek naar nieuwe Limburgse kerstliedjes met eeuwigsheidswaarde. De actie sloeg aan en maar liefst vijftien Limburgse artiesten schreven een nieuw kerstlied, namen dit op en zorgden zo voor een verrassende toevoeging aan het streektaal-repertoire.

RTV Noord – De Stille Beving

Piet Hein van der Hoek

Een portret van mensen in het Groningse aardbevingsgebied, waarbij in het bijzonder de familie Heite centraal staat. In de film wordt de onmacht duidelijk van mensen die het moeten opnemen tegen grote, machtige instanties. De familie werd twee jaar lang gevolgd en in hun huis werden tientallen camera’s gehangen om het effect van de bevingen op het gezin vast te leggen.

RTV Drenthe – Bloemberg 3, Veeningen

Fatos Vladi

Een driehonderd jaar oude boerderij in Veeningen die nu al vijf jaar leeg staat, blijkt de spannende geschiedenis te herbergen van de laatste bewoners. Wat is er op de boerderij gebeurd waardoor hun leven voorgoed veranderde en de boerderij verlaten werd?

Omroep Brabant – BrabantDoc: Boer Peer

Lout Donders, Daan Jongbloed, Frank van Osch

Intiem portret van een zeldzaam sobere man die gedurende de laatste tien jaar van zijn leven gefilmd werd. Boer Peer uit Maliskamp leefde bijna honderd jaar in zijn vervallen boerderij waar hij tot aan zijn dood stug doorboerde. Vergezeld door de stilte van het Brabantse platteland wachtte hij, sinds het einde van de Tweede Wereldoorloog, de terugkeer van de Duitsers af.

RTV Oost – Boeren onder druk

Mirjam Haven, Gerben Oost

Cross-mediaal project, met een nadrukkelijke rol voor app/website/Facebook, waarbij op uitvoerige wijze aandacht wordt besteed aan de situatie van boeren anno 2017. Met als resultaat diverse online bijdragen met een sterke interactie met het publiek, waaronder ook een live gestreamde discussie op Facebook en een aantal televisiereportages, gasten aan tafel in Overijssel Vandaag (tv) en verschillende bijdrages op radio.

RTV Noord – Graag gedaan hoor!

Redactieteams RTV Noord

Verslag via de site/app, Twitter en Facebook (live) en radio van de tocht van twee redactieteams van RTV Noord die in één dag door Nederland toerden, langs de vele projecten die betaald zijn uit de aardgasbaten (tot nu toe rond de 270 miljard euro). Met een televisiecompilatie aan het eind van de dag.

Omroep West – Q&A live op Facebook

Martine Boerkamp, Nick Blakenburg

Met deze nieuwe vorm wordt vraag-gestuurde journalistiek geïmplementeerd in de vorm van een Q&A Live (vraag en antwoord-interview voor en door kijkers live) op Facebook. Doel van de omroep is om het publiek steeds meer te betrekken bij hun producties, om zo de binding tussen de redactie en het publiek te vergroten.

Edities van NL Awards