Lokale versterking, publieke samenhang
Column Jan Müller – 25 juni 2026
In de Tweede Kamer lag gisteren méér dan een wetswijziging op tafel. Het ging over de vraag hoe lokale journalistiek zich stevig, herkenbaar en duurzaam kan positioneren en hoe we tegelijkertijd de samenwerking tussen lokaal, regionaal en landelijk vasthouden. Vanuit de regionale publieke omroepen zien we daar zeker kansen voor;
rijksfinanciering en opschaling kunnen lokale omroepen steviger maken. Zolang schaalvergroting niet het doel wordt en de overlap tussen de lagen niet te groot wordt. Wij pleiten vooral voor duidelijkheid en continuïteit en hopen dat versterking lokaal ook de gezamenlijke opgave versterkt.
We zien ook dat schaal pas echt helpt als inwoners zich blijven herkennen. We gunnen elke gemeente zichtbare aandacht: verhalen uit de eigen kernen, met vrijwilligers waar het kan en professionals waar het nodig is. Nabijheid is de maatstaf.
We zien de lagen als complementair. De bestaande samenwerking tussen NLPO, RPO en NOS, bijvoorbeeld via Bureau Regio (de regionale redactie op de vloer van de NOS) en het lopende project Bureaus Lokaal (samenwerking tussen lokale en regionale redacties), biedt een goed vertrekpunt. Als we dat duurzaam borgen, kunnen we nieuws, kennis, formats en technologie blijven delen en elkaar sterker maken.
De rode lijn van het debat was bemoedigend: steun voor professionele, onafhankelijke lokale journalistiek en oog voor de belangen van de regionale en landelijke omroepen. Nu komt het op uitvoering aan. Als de financiering realistisch wordt georganiseerd, lokaal ook lokaal herkenbaar blijft en samenwerking structureel wordt geborgd, juíst ook tussen NOS, RPO en NLPO, dan wint de hele publieke omroep. Dan kunnen lokale omroepen doen waar ze voor zijn en kunnen de drie lagen zich met elkaar verbinden: verhalen maken die in de straat beginnen, in de regio resoneren en waar nodig landelijk doorwerken.