DichterBijNieuws
Hoewel het overgrote deel van Nederland al jaren veel vertrouwen heeft in de Nederlandse mediamerken, is er een negatieve trend zichtbaar. Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer twee miljoen mensen boven de 16 jaar weinig vertrouwen hebben in de media. Daarnaast geeft 40% van de Nederlanders aan de afgelopen jaren minder vertrouwen in de reguliere nieuwsmedia te hebben gekregen. Dit blijkt uit onderzoek van Netwerk Mediawijsheid, gepubliceerd bij de start van de campagne Dichterbij Nieuws.
Netwerk Mediawijsheid wil met DichterBijNieuws burgers en journalisten dichter bij elkaar brengen om zo uiteindelijk persvrijheid en -veiligheid te bevorderen. Er is onderzoek gedaan naar het kennisniveau en imago onder burgers over de journalistiek onder een representatieve onderzoeksgroep (n = 1500). “Het dalend vertrouwen laat zien dat er een groep kritische nieuwsvolgers bestaat. Soms zijn hun bezwaren terecht, soms ontbreekt er kennis over het journalistieke werk. Tijdens eerder georganiseerde burgerdialogen zagen we dat burgers en journalisten door middel van het voeren van gesprekken van elkaar leren en meer begrip kregen voor elkaar. Daarom willen we met DichterBijNieuws ontmoetingen stimuleren”, aldus Mimi van Dun, projectleider DichterBijNieuws.
Op maandag 15 april is de campagne DichterBijNieuws van start gegaan, bedoeld om burgers en journalisten dichter bij elkaar te brengen en persvrijheid en -veiligheid te bevorderen. Aanleiding van het project is de online haat en bedreigingen waar journalisten mee te maken krijgen. Om op te staan voor de veiligheid en vrijheid van journalisten is verbinding, kennis en vertrouwen nodig. Kennis over het werk van journalisten en nieuwswijsheid, verbinding met de journalist en vertrouwen in de berichtgeving.
Lees hier meer.