5 vragen aan Koen Freijssen

19-03-2025

Koen Freijssen is adjunct-hoofdredacteur bij Rijnmond. Recent was hij betrokken bij een nieuwe doelgroepstrategie binnen de omroep.
Wij stellen hem daarom maar wat graag onze vijf vragen over dit bijzondere project.


Koen, jij staat aan het roer van de doelgroepenstrategie binnen Rijnmond. Waarom is zo’n strategie nodig?

We streven naar verjonging van ons publiek. Door nieuwe generaties aan ons te binden willen we onze toekomst veiligstellen. We merken door interacties met ons publiek dat we veel oudere mensen bereiken. Dat koesteren we. Maar we voldoen nog beter aan onze publieke taak door verbreding van ons publiek. Als publieke, regionale omroepen willen we relevant zijn voor een zo groot mogelijke groep mensen in ons gebied. Een groot onderzoek heeft ons geholpen om onze doelgroepen in kaart te brengen. We weten nu bij welke doelgroepen de meeste potentie ligt om ons bereik te laten groeien.”


Hoe kijk je aan tegen de resultaten uit het onderzoek?
We staan voor een interessante uitdaging. Een aantal doelgroepen in onze regio bereiken we al goed. Dat is een fijne bevestiging. Maar door onze verhalen nog beter af te stemmen op het publiek is er nog veel mogelijk. Het onderzoek heeft ook in kaart gebracht welke nieuwsbehoeften verschillende doelgroepen hebben. Van origine zijn we sterk in traditionele nieuwsverhalen. Voor ons is het bijvoorbeeld de uitdaging om vaker verhalen te maken die complexe zaken helder uitleggen of om het publiek te inspireren.

Koen Freijssen

Kan je toelichten welke doelgroepen nu zijn opgesteld? Jullie hebben ook een prioritering aangebracht. Wat is jullie belangrijkste doelgroep?
We richten ons op vier verschillende doelgroepen. De nieuwsgierige Rijnmonder, de traditionele senior, de zelf-ontplooiende professional en de inspiratiezoekende millenial. In de praktijk betekent het dat verschillende deelredacties van Rijnmond zich richten op verschillende doelgroepen. Qua prioritering; De Nieuwsgierige Rijnmonder is onze belangrijkste doelgroep. Het zijn mensen die niets willen missen van het nieuws in de regio. De meeste redactionele middelen steken we in het bereiken van deze doelgroep. Nieuwsgierige Rijnmonders zijn actief op veel kanalen waar Rijnmond nu ook al actief is. Maar voornamelijk de website, app en radio staan in het teken van deze groep. We bereiken al een flink aantal Nieuwsgierige Rijnmonders, maar uit het onderzoek blijkt ook dat er ook nog een grote groep is die we nog niet bereiken. Het bereiken van dat potentieel heeft de hoogste prioriteit.

In welke fase zitten jullie nu? 

De gesprekken over de doelgroepenstrategie zijn nog bezig. Tijdens individuele sessies met al onze medewerkers brengen we de doelgroepenstrategie onder de aandacht. Het belangrijkste is om zo concreet mogelijk in gesprek te gaan over wat deze werkwijze voor de individuele medewerkers betekent. Ik voer alle gesprekken persoonlijk. Het kost misschien veel tijd, maar het levert veel interessante inzichten op. De uitdaging is nu om de strategie aan te scherpen op basis van praktische ervaringen.

Zijn de opgestelde doelgroepen puur bedoeld voor de redactie of ook voor bijvoorbeeld Sales, Marketing en Communicatie? Zo ja; hoe werken jullie in dat kader samen?
De wisselwerking met Sales, Marketing en Communicatie is essentieel. Nu er een duidelijk beeld is van wie we op welke kanalen bereiken, helpt het Sales om nog gerichter met klanten te kijken hoe ze bepaalde doelgroepen kunnen bereiken. Trots ben ik op een campagne die Marketing en Communicatie heeft opgezet om het aantal app-downloads te vergroten. Op die manier lukt het ons samen om meer nieuwsgierige Rijnmonders aan ons te binden.

Ontdek meer

Cultuurstad Arnhem decor voor Regio Songfestival 2025

Na winst van Emma Luca brengt Omroep Gelderland het festival op 1 november naar Musis & Stadstheater Op

23 04 2025

Deze maand bij de regionale omroepen

Met de komende paasdagen en herdenkingen in het vooruitzicht komen de dertien regionale omroepen met veel nieuwe content.

16 04 2025

Donkere modus op de omroepwebsites

Sinds vorige week kunnen de websitegebruikers van de, bij Regiogroei aangesloten, regionale omroepen de donkere modus gebruiken. Een

14 04 2025