Twee zien meer dan één: samen de digitale journalistiek in

14-05-2025

Digitale journalistiek is continu in beweging en bij de regionale omroepen willen we die beweging graag samen maken. Daarom is het initiatief genomen voor de Bootcamp Digitale Journalistiek: een opleidingsprogramma waarin collega’s van verschillende generaties en expertises de handen ineenslaan. Een krachtig leertraject waarin wederzijdse inspiratie, uitwisseling en concrete praktijktoepassing centraal staan. Dat gebeurt in drie verschillende en thematisch ingestoken tweedaagse bijeenkomsten. 

Tijdens de bootcamp vormen twee collega’s, van dezelfde omroep, een duo: een ervaren journalist en een jongere, digitaal vaardige collega. Door de kruisbestuiving tussen ervaring en vernieuwing ontstaat er een vruchtbare basis voor blijvende ontwikkeling, zowel op individueel niveau als binnen de omroep. 

De eerste bootcamp was eind maart in Zwolle, waar tien van de dertien regionale omroepen aan deelnamen. Ook voor NH Media waren er twee deelnemers: verslaggever Maarten Edelenbosch en verslaggever Nina Vermeulen. Beiden kijken positief terug. 

Nina: “Vooraf wist ik niet goed wat ik moest verwachten, maar juist daardoor werd ik positief verrast. De diepgang van de sessies en de gesprekken met collega’s waren ontzettend waardevol. Vooral de kennismaking met digitale innovaties bij andere omroepen – zoals AI-presentatoren of nieuws als game – maakte ineens heel concreet wat er allemaal mogelijk is.” 

V.L.N.R.: Maarten en Nina

Maarten benadrukt het belang van samenwerken over generaties heen: “Juist doordat Nina en ik uit verschillende fases van onze loopbaan komen, keken we anders naar dezelfde vraagstukken. Die verschillende perspectieven leveren verrassende inzichten op. En omdat we al eerder hadden samengewerkt, konden we na de bootcamp meteen aan de slag met een nieuw idee.” 

Dat idee – een wekelijks weekoverzicht op social media waarin het nieuws kort, snel en relevant wordt samengevat – is inmiddels al live bij NH. “Het is mooi om te zien dat we niet alleen leren, maar het ook direct kunnen toepassen in de praktijk,” zegt Nina. “En dat het enthousiasme oproept bij collega’s.” 

De bootcamp draait niet alleen om technische vaardigheden of tools, maar juist ook om het ontwikkelen van gezamenlijke vaardigheden die in de toekomst van de journalistiek noodzakelijk zijn. Reflecteren, experimenteren en openstaan voor elkaar staan centraal. Het doel is om die beweging breed te dragen in de organisatie, zodat iedereen mee kan in de transformatie. 

Maarten vat het treffend samen: “Wat mij betreft is dit pas het begin. Deze manier van leren en samenwerken zou structureel onderdeel moeten zijn van hoe we ons vak blijven vernieuwen.” 

De bootcamp is één van de projecten van het RPO Transformatieteam. De regionale omroepen werken in deze samenstelling steeds meer met elkaar op het thema ontwikkeling van digitale transformatie en innovatie.  

V.L.N.R.: Nina en Maarten

Ontdek meer

Gelderse Presentatoren Regio Songfestival 2025 zijn bekend

De landelijke finale van het Regio Songfestival op 1 november wordt dit jaar gepresenteerd door Jochem van Gelder,

03 06 2025

5 vragen aan Arnoud de Vries (over RTV Oost-programma ‘Familiezaken’)

Overijssel is koploper op het gebied van familiebedrijven. Van alle bedrijven in de provincie is 63% een familiebedrijf.

30 05 2025

Omroep Zeeland-documentaire ‘Lucky Lobster’ wint Europese prijs

De documentaire ‘Lucky Lobster’ van regisseur Els Remijn is vanavond in Barcelona onderscheiden met een ‘Prix CIRCOM Regional’ in de categorie

22 05 2025