Nieuw festival voor regionale journalistiek: Regiohelden

22-02-2022

De regionale publieke omroepen organiseren vanaf dit jaar een nieuw rondreizend journalistiek festival. Hierin is volop ruimte voor trainingen, workshops en ontmoetingen met professionals uit het vak. Regiohelden is de opvolger van het NL Media Event, dat tot vorig jaar bestond. Regiohelden is een inspirerende netwerk- en trainingsdag voor en door medewerkers van de 13 regionale omroepen in Nederland. De Regiohelden Awards vervangen de NL Awards, de jaarlijkse prijzen voor de beste journalistieke producties van de regionale omroepen.

Rondreizend regionaal festival
Het nieuwe festivalval benadrukt het regionale karakter en culturele identiteit van de regionale omroepen. Het zal dan ook ieder jaar in een andere regio georganiseerd worden. De eerste editie van Regiohelden vindt plaats in het Gelderse Ulft. Het festival wordt daarom ingekleurd met Gelderse elementen, zoals Gelderse snacks, een bekende DJ uit de provincie en een ludieke les Gelderse geschiedenis. Er is daarnaast ruimte voor verhalen van het regionale publiek, een kritische blik en actuele ontwikkelingen.

“De kracht van de regionale omroep is dat we dicht bij ons publiek wonen, leven en werken en verslag doen van het nieuws en het leven in de regio. We zijn trots op het werk van al die collega’s in heel het land die een onmisbare schakel zijn in de regionale nieuwsvoorziening en echt een verbindende factor zijn. Een rondreizend festival waarmee we van regio naar regio trekken past goed bij die liefde voor de regio.”

Matthijs Nieuwenhuis, voorzitter van het overleg van hoofdredacteuren van regionale omroepen

Uitreiking Regiohelden Awards
Het festival wordt afgesloten met de feestelijke uitreiking van de Regiohelden Awards, de prijzen voor de beste journalistieke producties van regionale omroepen. In maart worden de nominaties bekend voor onder andere de categorieën innovatie, beste audio- en videoproductie en beste eigen nieuwsverhaal. De winnaars worden op donderdag 14 april bekend gemaakt tijdens het Regiohelden Festival.