Column Jan Müller (november 2025)
Wat we van jongeren kunnen leren (spoiler: veel)
“Als jullie echt willen weten wat er bij ons speelt, luister dan even goed”, zei Phoebe (19) tijdens een panelsessie over mentale gezondheid bij Omroep Gelderland. Ze sprak over prestatiedruk, eenzaamheid en de rol van sociale media en dacht met de redactie van de omroep na over manieren om nieuws beter te laten aansluiten bij haar leefwereld. Geen klaagzang of cynische observaties, maar een nieuwsgierige blik vooruit: hoe kan journalistiek relevanter en inclusiever worden? Het Jongerenpanel Media, dat de Regionale Publieke Omroep samen met de Nationale Jeugdraad (NJR) opzette, laat zien wat er ontstaat wanneer je niet over, maar mét jongeren praat.
Het panel werd in 2024 opgericht met een duidelijke missie: jongeren zijn het publiek van de toekomst, maar hun stem wordt nog te weinig gehoord. Hoe blijven we relevant als we niet weten wat hen raakt? Het RPO Jongerenpanel Media biedt een directe verbinding tussen jongeren en de regionale omroepen, zodat we beter invulling kunnen geven aan onze mediawettelijke opdracht: er zijn voor álle inwoners van Nederland. En niet alleen nú, maar ook over tien jaar. Dan is het handig om te begrijpen hoe jongeren denken, leven, doen en ook: hoe ze omgaan met media.
Sinds de start is het panel al meer dan tien keer bijeen gekomen, steeds bij een van de regionale omroepen. Tijdens deze sessies gaan jongeren in gesprek met redacties over thema’s die hen bezighouden: van geldzaken en woningnood tot AI en politiek. Samen bedenken ze nieuwe formats en content.
Wat blijkt keer op keer? Jongeren zijn kritisch, nieuwsgierig en betrokken. Ze willen verhalen, die herkenbaar zijn, context bieden en handvatten geven. Ze willen meedenken en merken dat hun mening echt iets verandert in het nieuwsaanbod. Voor redacties is dit een waardevolle bron van kennis en inspiratie: onderwerpen en invalshoeken komen naar voren die anders onopgemerkt zouden blijven. Zo ontstaat journalistiek die niet óver, maar ván jongeren is.
En laten we eerlijk zijn: als je aansprekende, relevante dingen wilt doen voor jongeren, moet je daar ook aansprekende, relevante mensen voor inzetten. Zij weten wat écht is, waar het écht om gaat en wat uiteindelijk zorgt voor echte verbinding met deze moeilijk te bereiken (laat staan te betrekken) groep.
De opbrengsten van het RPO Jongerenpanel Media zijn duidelijk en van grote waarde. Sessie na sessie zien we hoe jongeren helpen verhalen relevanter en inclusiever te maken. Jongeren leren van redacties, redacties leren van jongeren en samen creëren ze verhalen die lokaal en regionaal resoneren en aansluiten bij een generatie die anders moeilijk te bereiken is.
Vijf lessen uit het RPO Jongerenpanel Media die er voor ons uitsprongen in de sessies bij de regionale omroepen:
- Luisteren is innovatie. Nieuwe vormen van journalistiek beginnen met open oren.
- Maak van jongeren geen doelgroep, maar gesprekspartner. Ze willen meedoen, niet ‘bereikt worden’.
- Durf formats (ook als ze nog in ontwikkeling zijn) te delen en samen te testen. Betrokkenheid groeit door samenwerking, niet door te blijven zenden.
- Vertrouwen bouw je door samen te werken. Laat zien dat hun ideeën écht impact hebben in verhalen en content; dat versterkt de band én hun gevoel van invloed.
- Blijf nieuwsgierig en flexibel. Jongeren geven andere invalshoeken, trends, hoop én zorgen aan en helpen zo onze redacties zich aan te passen aan een snel veranderende samenleving, duurzaam en toekomstgericht.
Ons Jongerenpanel Media laat zien dat regionale journalistiek kan floreren wanneer jongeren serieus worden genomen, uitgenodigd en actief betrokken. Hun stem komst het dichtst bij de toekomst en het is aan ons om goed te luisteren.
Jan Müller
Directeur Regionale Publieke Omroep / RPO