Talentontwikkeling speelt belangrijke rol binnen de regionale omroepen

18-06-2025


Binnen de 13 regionale publieke omroepen staat talentontwikkeling hoog op de agenda. Ook binnen het Concessie Beleidsplan (CBP) speelt het werven van nieuw talent en het laten doorgroeien en trainen van nieuw en ‘bestaand’ talent een belangrijke rol


Daarom worden er tal van initiatieven in het leven geroepen. Naast de Regio Academy (het gezamenlijke opleidingsplan van de omroepen) is onlangs de Bootcamp Digitale Journalistiek gestart. Dit is een opleidingsprogramma waarin collega’s van verschillende generaties, met diverse achtergronden en expertise, de handen ineenslaan. Een krachtig leertraject waarin wederzijdse inspiratie, uitwisseling en concrete praktijktoepassing centraal staan. Dat gebeurt in drie verschillende en thematisch ingestoken tweedaagse bijeenkomsten. In september start de tweede editie, met 11 omroepen.

Naast bovenstaande trajecten wordt er ook ingezet op traineeships binnen de omroepen. Deze traineeships hebben als doel om instroom van nieuw talent, diversiteit en inclusie, talentontwikkeling en binding met de regionale omroepen te bevorderen.

“Je moet jonge talenten een carrièrepad laten zien”
Jos Telman, P&O beleidsmedewerker bij RPO, over de carrièrekansen binnen de 13 omroepen:
Naast dat er altijd jong talent nodig is binnen de omroepen, kijken we ook hoe we werknemers wendbaarder kunnen maken. Bijvoorbeeld door ze te trainen op digitaal vlak of door opleidingen en trainingen aan te bieden. Daarnaast wil je trainees aan je binden, daarom kijken we ook wat we ze kunnen bieden na afloop van een traineeship. Nieuwe ‘krachten’ op de arbeidsmarkt zien graag aan de start al welke mogelijkheden er zijn voor in de toekomst. Je moet jonge talenten daarom een carrièrepad kunnen laten zien.”

Het doorgroeien is niet alleen in het voordeel van de omroepmedewerkers maar is ook een verrijking voor de omroepen zelf. Jos: “Vaak wordt er bij doorgroeien gedacht in ‘hogerop komen’ in een hogere functie, terwijl je ook kan doorgroeien in vakgebied en expertise of binnen projecten. Daar kijken wij ook naar.”

Het digitaal wendbaar maken van personeel is vandaag de dag een absolute must. Digitale vernieuwingen volgen elkaar in razendsnel tempo op. Daarom is de digitale bootcamp opgericht maar ook op andere gebieden vinden er trainingen plaats.

Jos: “Een belangrijke ontwikkeling is uiteraard AI. Ook op dat vlak willen we mensen bewust maken. Wat je ziet is dat journalisten, maar ook andere medewerkers van de omroepen, vooraf sceptisch waren ten opzichte van AI. Door voorlichting en training kantelt dit beeld geleidelijk. Het gaat om bewustwording.

Gestart als stagiair, nu hoofdredacteur; het verhaal van Stef Cornelissen

Als iemand weet hoe je door kan groeien binnen een regionale oproep dan is het NH-hoofdredacteur Stef Cornelissen wel.

Stef: “Ik ben zo’n 15 jaar geleden bij NH begonnen als stagiair op het gebied van ‘nieuwe media’. Denk aan social media, etc. ‘Online’ had al mijn interesse. Op dat vlak komt namelijk alles bij elkaar. Vorm, interactie, beeld, tekst, audio, video, etc. Na mijn opleiding Journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht mocht ik op freelance basis bij NH blijven werken. Ik vervulde toen de rol van online redacteur van ‘de zaterdag’ (content). Na een uitstap naar het RTL Nieuws ben ik na een paar jaar weer teruggekomen bij NH waar ik Chef Online werd en uiteindelijk ben ik sinds dit voorjaar hoofdredacteur bij NH.”

Stef heeft van een journalistieke redactierol de stap gemaakt naar een leidinggevende functie. “Het was een bewuste keuze om mezelf op een ander vakgebied door te ontwikkelen. Op deze ‘route’ kreeg ik veel hulp van ervaren collega’s binnen NH. Bijvoorbeeld op het gebied van het maken van beslissingen. Ook was er coaching mogelijk op persoonlijke groei, door een externe partij. Ik wilde niet als ‘maker’ een leidinggevende rol vervullen en daarbij ‘zomaar wat doen’. Ik wilde het serieus aanpakken en beter worden in leidinggeven en mezelf op dat vlak ontwikkelen. Dat voelde als een mooie geleidelijke weg. Als chef online gaf ik voor het eerst leiding en momenteel neem ik deel aan het ‘leiderschap in media’-programma aan de Universiteit van Utrecht. Daarmee ben ik gestart voor mijn functie van hoofdredacteur en momenteel zit ik in de afrondende fase van deze opleiding.”

Over de verschillende rollen en uitdagingen binnen NH vertelt Stef: “Ik werk nu, al met al, zo’n 12 jaar bij NH. Het voelt echter alsof ik steeds een andere baan heb vervuld, ook al is het binnen dezelfde omroep. Iedere ‘rol’ vraagt andere skills van mij op een nieuw abstractieniveau. Dat houdt het afwisselend. Ik ben momenteel erg blij in mijn functie van hoofdredacteur.”

Wil jij weten welke carrièrekansen er zijn binnen de omroepen? Bekijk dan deze pagina.

Ontdek meer

Jongeren over AI in de media: “Transparantie is essentieel” 

Op woensdag 9 juni vond weer een bijeenkomst van het Jongerenpanel Media plaats.D eze keer bij RTV Utrecht.

23 06 2025

Deze zomer bij de regionale omroepen

De dagen worden langer, de zon laat zich de laatste dagen veel zien en de dertien regionale omroepen

19 06 2025

Regio Songfestival Update (juni ’25)

Op zaterdag 1 november organiseert Omroep Gelderland de derde editie van het Regio Songfestival in Arnhem. Het eerste

18 06 2025