Jongerenpanel Media trapt dit jaar af bij NH: Hoe bereiken we jongeren met regionale journalistiek? 

19-03-2025

Op zaterdag 8 maart vond bij NH Media in Hilversum de kick-off van dit jaar voor het Jongerenpanel Media plaats. Dit jongerenpanel van de RPO, mede opgezet door de Nationale Jeugdraad (NJR), biedt jongeren een platform om mee te denken over onderwerpen die hen bezighouden en hoe media daarop inspelen. De dag leverde inspirerende inzichten op over social mediagebruik, nieuwsconsumptie en de rol van jongeren in journalistiek. 

Wat verwachten jongeren van nieuws? 
In verschillende sessies gaven jongeren feedback op de social mediakanalen van NH en andere omroepen. Betere thumbnails, meer variatie in formats en een regionale insteek voor wereldnieuws waren terugkerende verbeterpunten. 

Ook werd stilgestaan bij de verschuiving in social mediagebruik. “Een eye-opener voor ons was dat sommige jongeren TikTok hebben verwijderd en meer op Snapchat zitten,” zegt Amber IJpelaar, social redacteur bij Omroep Brabant. “Dit soort inzichten helpen ons om te bepalen waar we als omroep aanwezig moeten zijn.” 

Jongeren willen nieuws dat hen serieus neemt 
Tijdens een andere sessie met Stef Cornelissen, hoofdredacteur van NH, gaven jongeren feedback op online achtergrondverhalen. Hoe maken we deze aantrekkelijker voor een jong publiek? Uit de sessie bleek dat jongeren zeker behoefte hebben aan context, achtergrond en verdieping, maar dat de manier van presenteren cruciaal is. Eén opvallend inzicht: de toon en beeldkeuze bepalen of jongeren afhaken of doorklikken. 

Phoebe Bowles, beeldredacteur bij Omroep Gelderland, zag dit ook terug: “Jongeren willen serieus genomen worden en zitten niet te wachten op een belerende toon. Ze herkennen het direct als een artikel niet vanuit hun perspectief is geschreven.” Een voorbeeld was een artikel over overmatig drankgebruik, waarbij jongeren het storend vonden dat er vooral over hen werd gepraat in plaats van mét hen. 

Vernieuwing door samenwerking 
Volgens Manon Snoeren, videoredacteur bij Omroep Brabant, is het jongerenpanel enorm waardevol: “Het biedt een unieke kans om direct met jongeren in gesprek te gaan en te ontdekken hoe wij hen beter kunnen bereiken. Dit helpt ons bij de keuzes die we maken in ons werk.”  

Voor Hiske van Dantzig (19), panellid uit Rotterdam en opgegroeid in Zeeland, was de kick-off een inspirerende ervaring: “Het viel me op hoe respectvol iedereen met elkaar omging. Iedereen durfde zijn of haar mening te geven, en we konden ook al snel met elkaar lachen. Ik bevind me meestal in kringen met mensen die hetzelfde denken als ik. Dit is de ultieme kans om andere perspectieven te ontdekken en mijn eigen stem te laten horen over welke onderwerpen volgens mij besproken moeten worden.” 

De volgende bijeenkomst van het Jongerenpanel Media vindt plaats op 5 april bij RTV Noord. De kick-off bij NH toonde opnieuw aan hoe waardevol samenwerking met jongeren is om de toekomst van regionale journalistiek vorm te geven. 

Ontdek meer

Cultuurstad Arnhem decor voor Regio Songfestival 2025

Na winst van Emma Luca brengt Omroep Gelderland het festival op 1 november naar Musis & Stadstheater Op

23 04 2025

Deze maand bij de regionale omroepen

Met de komende paasdagen en herdenkingen in het vooruitzicht komen de dertien regionale omroepen met veel nieuwe content.

16 04 2025

Donkere modus op de omroepwebsites

Sinds vorige week kunnen de websitegebruikers van de, bij Regiogroei aangesloten, regionale omroepen de donkere modus gebruiken. Een

14 04 2025