In gesprek over bubbels: Jongerenpanel Media bij Omroep Brabant

08-12-2025

TikTok, Instagram, traditionele media: jongeren halen nieuws overal vandaan. Maar zorgen algoritmes ervoor dat ze steeds meer in hun eigen bubbel blijven hangen? Of is die bubbel breder dan gedacht? Op 22 november gingen jongeren bij Omroep Brabant in gesprek met journalisten over filterbubbels, algoritmes en hoe nieuws hen bereikt.

Letterlijk in een bubbel
De sessie vond plaats in een creatieve setting: deelnemers stapten letterlijk in een bubbel. In kleine tentjes gingen jongeren en journalisten met elkaar in gesprek. “Het was eigenlijk heel ongemakkelijk, maar daardoor kon je erom lachen en werd het gesprek juist open,” vertelt panellid Manon Kroeze (23) uit Groningen.


Hoe jongeren nieuws volgen
De speeddates vormden het hart van de sessie. Journalisten bevroegen jongeren over hun nieuwsconsumptie. Ruud van Broekhoven, redacteur en verslaggever bij L1, was positief verrast: “Ze tonen echt extra interesse. Ze reizen vaak uren om met ons in gesprek te gaan, dat vind ik een grote eer.”  Zijn belangrijkste vraag aan de jongeren? Of zij het nieuws mijden. “Gelukkig, niemand!” zegt hij opgelucht. “Wat opviel was de grote diversiteit aan nieuwskanalen die ze volgden.” De jongeren uit het panel combineren sociale media met traditionele kanalen.

Achter de schermen
Tussen de gesprekken door kregen de jongeren een rondleiding over de nieuwsredactie. Het was een rustige dag, maar dat gaf juist ruimte om te laten zien hoe verhalen tot stand komen. Voor veel deelnemers was de screentest in de tv-studio het hoogtepunt. “Ondanks de snelheid van sociale media vonden we de ‘ouderwetse’ tv-studio toch het leukst,” lacht Manon.

Filterbubbels en algoritmes
Het gesprek over algoritmes en filterbubbels leverde veel op. “Wij leven natuurlijk in een bubbel die bij ons past. Daardoor kon je goed praten over AI, algoritmes en shadowbans,” zegt Manon Kroeze. Voor jongeren is dit dagelijkse realiteit: nieuws wordt vaak aangereikt door algoritmes, niet bewust gekozen. Dat maakt het belangrijk om te begrijpen hoe die mechanismen werken én hoe ze onze blik beïnvloeden. “Het meest waardevolle vond ik hoe een groep mensen verschillend denkt over hoe nieuws aankomt. Van zelf checken tot vragen bij vrienden of familie – dat geeft veel inzichten die omroepen mee kunnen nemen,” zegt Manon.

Van elkaar leren
Ook voor de omroepen is het thema relevant. “Het thema filterbubbels raakt ons allemaal, zowel als contentmakers als gebruikers van sociale media,” zegt Manon Snoeren, jongerenpanelambassadeur namens Omroep Brabant. “Wat me opviel is dat deze jongeren zich al heel bewust zijn van hun mediagebruik.”

Waarom dit belangrijk is
Sessies zoals deze zijn cruciaal voor omroepen die jongeren willen bereiken. Niet door te vertellen hoe ze nieuws moeten consumeren, maar door te luisteren naar hoe ze dat al doen en waar algoritmes hen in sturen. “Wat ik zo waardevol vind, is je stem laten horen en meepraten over onderwerpen waar een omroep tegenaan kan lopen,” zegt Manon Kroeze. “Ik vind het belangrijk om up-to-date te blijven met nieuws en mijn mening te delen. Vooral op een plek waar omroepen er echt iets aan hebben.”

De sessie bij Omroep Brabant bewijst opnieuw: journalistiek die jongeren bereikt, begint met luisteren. Door samen in gesprek te gaan ontstaan verhalen waarin iedereen zich kan herkennen, ook buiten de bubbel.