5 vragen aan Klaske Tameling

15-08-2025

Klaske Tameling is directeur-bestuurder bij Omroep Flevoland. Wat zijn de kansen en uitdagingen van de omroep en hoe spelen zij in op de behoeften van jongeren? Wij legden Klaske onze 5 vragen voor!

Sinds 1 januari van dit jaar ben je als directeur-bestuurder werkzaam bij Omroep Flevoland. Hoe heb je de eerste 7 maanden ervaren?
Ik ben warm ontvangen door alle collega’s in Lelystad en Omroep Flevoland is een organisatie waarin veel energie, innovatiedrang en journalistieke ambitie zit. Onze redactie voelt heel goed aan dat er veel uitdagingen en kansen op ons liggen te wachten. We hebben voor de aanvraag van de nieuwe concessieperiode (2026-2030) een meerjarenbeleidsplan ingediend bij het Commissariaat voor de Media. Het is inspirerend om mee te maken dat er redacteuren en verslaggevers zijn die daarmee niet willen wachten tot 2026, maar er al meteen mee aan de slag willen gaan.

Wat zijn de uitdagingen en kansen? 
Omroep Flevoland bevindt zich, net als andere nieuwsredacties, al enkele jaren in een transitie waarbij onze online platformen, website, app en sociale mediaplatformen, steeds belangrijker zijn geworden om ons publiek te (blijven) bereiken. Dit betekent dat de redactionele routines, en onze journalistieke producten en publicaties, continu in ontwikkeling zijn en steeds beter aansluiting vinden bij veranderende mediabehoeften van ons publiek.

Deze transitie wordt nog wel eens verengd tot een digitale of technologische transitie waarbij het inzetten van de juiste techniek of het publiceren op online kanalen voldoende zou zijn. Maar het is bij uitstek een journalistieke transitie. De veranderingen in de maatschappij en bij ons publiek zorgen ervoor dat fundamentele reflectie op onze journalistieke cultuur en journalistieke uitingen nodig is. Dat betekent: reflectie op leiderschap, op onze werkwijze, competenties en vaardigheden en op de verhalen die we maken. Het proces van reflectie en vervolgens concrete veranderingen doorvoeren, is zowel een uitdaging als een enorme kans om journalistiek gezien nog relevanter te worden in de regio.

Een belangrijke vraag daarbij is: wie is ons publiek en wat is onze democratische toegevoegde waarde? In welke nieuwsbehoefte kunnen we de inwoners van Flevoland voorzien? Het aantal mensen dat het nieuws doelbewust mijdt, de zogenoemde nieuwsmijders, is gegroeid. Hoe komt dat? Onze opdracht is niet om vooral veel verhalen te maken die goed worden aangeklikt, maar om betere verhalen te maken over de omgeving en leefwereld van Flevolanders. Verhalen waar mensen nieuwsgierig naar zijn, waar ze hoop uit halen, waardoor ze betere keuzes kunnen maken in het leven, als het gaat om het kopen van een huis of op welke partij ze hun stem moeten gaan uitbrengen.”

Al is het wat langer geleden dat je bij BNNVARA werkte; maar wat neem je uit die tijd mee naar Omroep Flevoland en in welk opzicht verschilt een regionale omroep met een landelijke publieke omroep?
Landelijke media zijn de afgelopen jaren ook veel meer bezig geweest met hun publiek, daar heb ik zowel bij BNNVARA en ook als zendermanager van NPO Radio 1 een bijdrage aan geleverd. Weten we wat ons publiek wil en staan we echt middenin in de samenleving? Weten we wat er speelt, en dan niet alleen in de Randstad, maar overal in Nederland.

Het mooie van een regionale omroep, en dat is ook meteen het verschil met landelijke media, is dat je daar per definitie veel dichter op je publiek staat en dat je als redactie een heel breed en actueel netwerk hebt. Wij zitten bijvoorbeeld bovenop, tevens landelijke, dossiers zoals Lelystad Airport en de plannen die Defensie heeft in onze provincie. Als regionale omroep heb je bovendien niet alleen de taak om te informeren, maar ook om te inspireren. Zo staan wij bijvoorbeeld met onze Visual Radio-uitzending in Creil in het weiland van een boer die een Tulpenfestival organiseert waar mensen uit de hele wereld op afkomen. Tijdens een live-uitzending in het natuurpark Lelystad worden we omringd door bevers en herten en we staan met onze verslaggevers tussen het publiek en de artiesten op het festival Jordaan in de Polder. De wereld staat momenteel letterlijk en figuurlijk in brand, dan is het tegelijkertijd waardevol om te zien, te horen of te lezen dat er in Flevoland een boerderij voor de toekomst staat. Dit is een samenwerking met o.a. de provincie Flevoland, het ministerie van Landbouw en de Wageningen Universiteit waarbij voor boeren praktische oplossingen worden getest waar zij concreet iets aan hebben. Of dat er in Almere een pop-up discotheek is waar ouderen kunnen dansen.

Klaske Tameling (fotograaf: Julie Blik)

Interessant! En hoe spelen jullie als Omroep Flevoland in op (de behoefte en belevingswereld van) jongeren?
Ik werk ondertussen alweer 20 jaar in de journalistiek en al die tijd zijn we al op zoek naar het bereiken van jongeren. Terecht, want het medialandschap is continu in ontwikkeling en het is belangrijk dat jongeren zich informeren en zich bewust zijn van het belang van onafhankelijke journalistiek. We zijn uiteraard ook aanwezig op kanalen zoals YouTube, Instagram en sinds 2023 ook op TikTok. Daar bereiken we een jonge doelgroep met onderwerpen die we ook brengen op radio en tv, maar we passen de vorm en vertelwijze aan per platform. Op TikTok betekent dit bijvoorbeeld dat we kortere, visueel sterke video’s maken die passen bij de dynamiek van dat kanaal.

Het is belangrijk dat we via deze social mediakanalen jongere doelgroepen bereiken, maar we zijn ons goed bewust van de macht, en in het verlengde daarvan van onze afhankelijkheid, van grote technologiebedrijven. Daarom is het van groot belang dat we blijven focussen op een eigen kwalitatief sterke en onderscheidende journalistieke koers die is geënt op onze eigen waarden en uitgangspunten.

Daarbij is het tegelijkertijd van belang om niet alleen te segmenteren in doelgroepen, maar om juist ook verbinding te maken tussen doelgroepen. De woningnood is een probleem voor jong én oud, net als het belang van goede jeugdzorg of goed functionerend openbaar vervoer. We hebben ook de taak om ons publiek te verbinden: verbinding zoeken tussen generaties, opleidingsniveau en mensen met verschillende culturele achtergronden. Flevoland is de snelst groeiende provincie van Nederland en we hebben veel inwoners van alle leeftijden met veel verschillende nationaliteiten. Ook daar liggen nog genoeg kansen voor ons.

Waar zijn jullie als omroep deze zomer druk mee bezig?
We maken passende zomerseries, bijvoorbeeld over bijzondere plaatsen waar je in Flevoland kan overnachten. Wist je dat er bij Biddinghuizen een onbewoond eiland is waar je kunt logeren? En dat je in Almere tussen de wijnranken kan overnachten? De redactie bereidt zich bovendien alweer voor op de gemeenteraadsverkiezingen in 2026, en ook de landelijke verkiezingen in het najaar volgen we op de voet. Daarnaast zijn we momenteel op zoek naar een nieuwe hoofdredacteur die samen met de redactie onze omroep toekomstbestendig gaat maken. Solliciteren kan overigens nog tot en met 2 september.”