5 vragen aan Gerson Veenstra

16-10-2025

Gerson Veenstra is eindredacteur online bij EenVandaag en is betrokken bij de externe adviescommisie van het RPO Transformatieteam. Wij legden Gerson onze 5 vragen voor.


Jij werkt bij EenVandaag en kent ook de regionale journalistiek goed. Welke rol zie jij voor de regionale omroepen in het bredere Nederlandse medialandschap?
Het Unique Selling Point van de regionale omroepen is de verbondenheid met de regio. Locatie is één van de belangrijkste redenen dat iets relevant is voor mensen. De locatie waar je woont, waar je kinderen naar school gaan en waar je werkt. Voor een landelijk programma als EenVandaag is het best een uitdaging om voor alle locaties in Nederland voldoende interessant te zijn. Afstand speelt daarbij natuurlijk een rol, maar de verbondenheid met de regio nog veel meer. Dan gaat het wat mij betreft niet alleen om journalistiek (al blijft dat wel de belangrijkste kerntaak), maar ook om cultuur. Vanuit die positie kan de regionale omroep een belangrijk orgaan zijn om onderlinge verbondenheid tussen mensen te versterken.” 

Tijdens het eerste Journalistieke Festival sprak je over interactiejournalistiek en je stuurde de bezoekers achteraf zelfs het handboek toe. Wat kunnen de regionale omroepen daarvan nog leren?
Dit heeft heel erg te maken met vraag 1. Om verbondenheid te versterken, is één ding heel belangrijk: luisteren! Dat doen we te weinig. En met we bedoel ik journalisten en omroepmedewerkers in het algemeen. We gaan vaak uit van onszelf omdat we wel denken te weten wat ons publiek wil. We zijn het echte contact met het publiek een beetje kwijtgeraakt. Daar zijn allerlei redenen voor. De belangrijkste is dat we niet mee veranderd zijn met de ontwikkelingen om ons heen. En daar is het nu de hoogste tijd voor. Wij ervaren bij EenVandaag dat we door beter te luisteren, echt het gesprek aan te gaan en de input van het publiek serieus te nemen, betere onderwerpen maken. En dat het vertrouwen daardoor groeit. Het vraagt wel echt iets van je, want het gaat niet vanzelf. Je moet er tijd en energie in steken en het echt organiseren.”  

Je bent betrokken bij de externe adviescommissie van het RPO Transformatieteam. Wat vind jij dat de regionale omroepen écht niet mogen vergeten in hun transformatie?
Wat voor mij een belangrijk punt blijft bij de projecten, is dat ze extreem relevant zijn voor de regio. Het is soms verleidelijk om mee te liften op internationale trends. Waar dat de regio raakt of ten goede komt is dat prima, maar het gaat uiteindelijk om de mensen in jouw gebied die je wil bereiken. Een ander punt waar ik me wel een beetje zorgen om maak is dat bij transformeren ook hoort dat je dingen niet meer doet. Je moet keuzes durven te maken. En dat gebeurt nu nog niet, waardoor je steeds meer moet doen met hetzelfde aantal mensen, wat de kwaliteit natuurlijk niet ten goede komt. Het heeft er denk ik ook mee te maken dat het 13 aparte bedrijven zijn met hun eigen werkwijze en voorkeuren. En ik snap het argument dat elke regio anders is, zelfs binnen provincies heb je verschillende regio’s, maar er zijn toch echt ook universele uitdagingen die je prima met z’n dertienen zou kunnen aangaan. Het is soms jammer om te zien dat gezamenlijke ontwikkelingen niet van de grond komen door een gebrek aan eenheid.

Gerson Veenstra

Wat kunnen wij als regionale omroepen leren van de aanpak bij landelijke programma’s als EenVandaag?
Behalve beter luisteren naar je publiek, weet ik het niet zo goed. Het is een beetje appels met peren vergelijken. Wat voor ons belangrijk is, is dat we heel scherp kiezen in onze onderwerpen. Ook online maken we niet ‘maar zoveel mogelijk’, maar blijven we altijd heel dichtbij onze missie, die we vanuit een duidelijke visie hebben geformuleerd. We moeten ook wel, want we zijn natuurlijk geen eerstelijnsnieuwsorganisatie zoals de NOS. Scherper kiezen wat je wil zijn met een visie waar je naartoe wil, kan helpen om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. En dat is hard nodig gezien de discussies over bezuinigen op de publieke omroep, die uiteindelijk ook de regio zullen raken.  

En persoonlijk: wat motiveert jou om naast je werk bij EenVandaag ook mee te denken met de toekomst van de regionale publieke omroep?
Allereerst wil ik zeggen dat ik het ontzettend leuk vind om op deze manier toch nog betrokken te zijn bij de ontwikkelingen binnen de regionale omroepen. In de tijd dat ik er zelf nog werkte, waren we al bezig met de basis voor de huidige structuur. Dat is alweer zo’n 13 jaar geleden. Het is mooi om te zien hoe daar nu mooie resultaten mee worden geboekt. Ik vind de regionale omroepen van groot belang, dus waar ik mijn bescheiden steentje bij kan dragen aan de ontwikkeling, doe ik dat graag.